Belföld

Egysíkú életpályát kényszerítenek a fiatalokra egy tanárnő szerint

Sulyok Blanka a szakképzés átalakítása ellen tiltakozik, rámutatva, hogy sok diákja végül más területen lett sikeres.

Nyílt levelet írt az Emberi Erőforrások Minisztériumának egy budapesti faipari szakközépiskola magyartanára, ezzel tiltakozva a szakképzés tervezett átalakítása ellen.

Sulyok Blanka elismeri: a tanulók nagy része nem az irodalmi műhely miatt választja az intézményt, de tizennégy évesen még gyakorlatilag lehetetlen biztosnak lenni abban, hogy az ember mivel szeretné tölteni felnőtt éveit. „Nem az anyagot, hanem a diákokat tanítom elsősorban” – írja, és úgy fogalmaz: éppen a központilag előírtak ellenére szeret tanítani az iskolában.

„Nincs nagyobb öröm annál, mint amikor felszínre bukkan a tehetség – és erre akkor van jó esély, ha több területen is kipróbálhatják magukat a fiatalok” – áll a nyílt levélben. Beszámol arról, hogy egyik tanulójából ösztöndíjas, kommunikáció szakos hallgató lett, de van zeneszerző, slam-szövegíró is köztük. Az idén érettségiző, több szempontból „problémás” osztályának egyik tanulója biológiából vizsgázik emelt szinten, egy másik matematikából, és a faipari helyett építészmérnöki pályára készül.

Mindez annak köszönhető Sulyok Blanka szerint, hogy „nem állították rá” ezeket a fiatalokat arra az egysíkú életpályára, amely a következő generációkra vár. Azzal, hogy az iskolák közti átjárást, és az egyéb irányú továbbtanulás lehetőségét ellehetetlenítik, a lemorzsolódás az eddiginél is drasztikusabb lesz – figyelmeztet a tanárnő, hozzátéve: a magyar fiatalok kétharmada szakképzésben tanul.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik