„Magyarországon a blogos piac hozzávetőlegesen 80 százalékát egy cég, az Index.hu liberális és módfelett belterjes szerkesztősége határozza meg” – ilyen megállapításokat tartalmaz a Századvég egyik elemzése, melyet az Orbán-kormány számára készített. A VS.hu újságírója, Joó Hajnalka többévnyi pereskedés után jutott hozzá a Századvégtől közpénz-milliárdokért rendelt, több tízezer oldalnyi tanulmányhoz.
A szerdán nyilvánosságra hozott elemzések szerint a Századvég problémának tartotta „a hazai blogpiac balliberális túlsúlyát” (vélhetően itt minden, a kormánnyal szemben kritikus megnyilvánulást egy kalap alá vettek, balliberálisnak bélyegezve), ugyanakkor a jobboldali sajtót tartották a helyzet elsőszámú felelősének. Korszerűtlen, elmaradott, technológiában és színvonalban is a „baloldal” mögött kullog – így jellemezték az elemzők a jobbos sajtót.
Megállapították, hogy a blogok szabadsága érzékeny politikai kérdés, a sajtószabadság ügyével egyenértékű. Ugyanakkor szerintük míg a nyugat-európai véleményformáló politikai blogok inkább ügy- és értékközpontúak, a hazaiak jelentősebb része pártpolitikai szemléletű, a Századvég szerint személyeskedő, sok esetben lejárató hangot üt meg.
Az elemzésben arra is kitérnek, hogy a „baloldali” szerkesztőségek nagyobb mozgásteret tudtak kiharcolni maguknak, míg a közvetlenebb tulajdonosi kontroll alatt működő, szervezeti kultúrájukat tekintve zártabb jobboldali médiavállalkozásoknál nehezebben indult meg a szubjektív műfajok fejlődése.
A megállapítások között szerepel, hogy a közéleti-politikai blogok írói és közönségük jellemzően a magasan kvalifikált, fiatal fővárosi férfiak közül kerülnek ki, ez a réteg azonban nem tartozik a Fidesz-KDNP szavazói bázisához. „Sajnos a jobboldali újságírás szakmai színvonala nagyságrendekkel elmarad a töretlen fejlődési pályán lévő baloldalitól, ami a jobboldali blogok színvonalára is kihatott” – írják.