Belföld

“Erővel” terelik az embereket a 4-es metróra

Senki nem mondja ki, d e a buszok ritkítása, a Déli pályaudvar bezárása mind utasokat hozhat a 4-es metrónak. Súlyos milliárdokat fizethetünk vissza.

Az Európai Bizottság egy 1996-os megvalósíthatóság tanulmány alapján bólintott rá 4-es metróra megítélt 181 milliárd forintos támogatásra. Akkor azt vállaltuk, hogy a támogatásért cserébe naponta 474 ezer ember utazik majd Kelenföld és a Keleti között a föld alatt. ettől még nagyon messze vagyunk, és milliárdokat kell visszafizetni az EU-nak, ha nem lesz elég utas – írja a VS.hu.

A BKK legutóbbi, 2014-es adatai alapján tanítási hétköznapokon átlag 158 ezren használták a metrót. Viszonyításképp: a kettes (piros) metrón naponta 350 ezren közlekednek, míg a leghosszabb, hármas (kék) metróvonalon félmillió utas is megfordul egy nap.

A VS által megkérdezett közlekedési szakemberek szerint a napi 200 ezres utasszám elérésére sincs esélye a 4-es metrónak. Most néhány napon belül két olyan közlekedésfejlesztési ötlet is napvilágot látott, ami a 4-es metróra terelheti az utasokat. Az egyik a felszíni tömegközlekedésben tervezett módosításcsomag. Az sem lehet véletlen, hogy a Déli pályaudvar bezárása után a vonatok csak Kelenföldig, vagyis a metró végállomásáig járnak majd.

Kérdés, milyen trükköket kell még bedobni, hogy jelentősen növekedjen a 4-es metró utasszáma. Időről időre felmerül a dugódíj bevezetése. Ez szintén egységesen háborítja fel a várost, mondván, megfelelő méretű p+r parkolókat kellene építeni a nagyobb városszéli csomópontokhoz.

A BKK-nál azt mondták, az utasszám nem egy közvetlen vállalás a projekt megvalósítása kapcsán, önmagában nem is támogatási kérdés. A projekt teljes pénzügyi zárásáig – azaz várhatóan 2017 tavaszáig – a beruházás nemzetgazdasági megtérülését kell igazolni, amelyben szerepe van a többi közt az utasszámnak is.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik