Belföld

Deresedő hajú férfi mintha lazítani akarna az ing szorításán – így látják Orbánt a vakok

Deresedő hajú férfi mintha lazítani akarna az ing szorításán – így látják Orbánt a vakok

Megkértünk egy audionarrátort, mesélje el kedvenc idei képeinket azoknak, akik csak így láthatják őket. Az eredmény lenyűgöző.

Igen, látják, nem, nem gúnyolódunk és nem, nem tesszük idézőjelbe. Az audionarráció nevű csodálatos (és brutálnehéz) szakma adja ugyanis a látáshoz legközelebbi élményt a vakoknak és a látássérülteknek. Méghozzá úgy, hogy filmeket, színdarabokat, festményeket és fotókat, vagy bármilyen (részben) látást igénylő művet ír le részletesen, mégis tömören, az összképre, a művészeti kontextusra és a kifejezőeszközök használatára és erejére is kiterjedően. Aki most erre azzal jönne, hogy “na bumm, hát elmesélni én is el tudom, amit látok”, az ne jöjjön, és inkább gondolkodjon el a kérdésen (meg mondjuk az egész életén), mielőtt ezerrel görgetne a kommentdobozba büfészakmázni és semmirekellőbölcsészezni. Képzelje el például, hogy ő hogy mesélné el mondjuk a legújabb Terminátor-filmet úgy, hogy azt egy vak is követni tudja: tényleg lépést tudna tartani? Tényleg odafigyelne mindenre? Na ugye.

Ezt mondja erről a kevés Magyarországon ezzel foglalkozó szervezet egyike, az AKKU Egyesület:

A módszer lényege, hogy a színpadon/filmen megjelenő eseményeket szóban tolmácsolja a teljesebb megértés és művészi élmény végett. Bár a színdarabok és filmek cselekménye a párbeszédek és audiojeleknek köszönhetően legtöbbször követhető, sok információ veszik el azok számára, akik az esetleg néma vagy éppen hang alapján nem beazonosítható jelenetrészletekről lemaradnak, nem beszélve a vizuális elemekről (díszlet, jelmez, színész kinézete stb.). Ezeket az információkat közli az audionarrátor, igazodva az adott mű/műfaj sajátosságaihoz, a rendezői koncepcióhoz és szándékhoz. A narrátori munka minden esetben kiegészítő, kísérő jellegű, így a művészeti alkotások szolgálatában áll.

A képző- és iparművészet, a fotó pedig még ehhez képest is különleges feladat:

Miközben szakmai szempontból a puszta “tények” leírása, egyfajta precíz átirat a cél, természetesen nem hagyható figyelmen kívül az adott tárgy (festmény, fotó stb.) specifikusságának érzékeltetése sem. A Mona Lisa leírható, mint egy adott korú, fiatal nő portréja, megadva a színeket, a frizurát, az öltözéket. Valamitől azonban más ez a női alak, mint bármelyik másik.

A riportfotók narrációja ennél talán egy fokkal kevésbé bonyolult, hiszen ott a művészi érték másodlagos, ha van, akkor azt maga a helyzet, az elkapott, többé-kevésbé tudatosan komponált pillanat adja, tehát a “tények” leírása magában hordozza a fotó erejét is. “Tényszerűen valóban azt látom a képen, amit a narráció elmesél. Mégis tudom, több van egy-egy fotóban annál, mint hogy X és Y egymás mellett áll, Z balra néz” – fogalmaz Pethes Ágnes, az AKKU narrátora, akinek elküldtem a tíz kedvenc idei képem, hogy mutassa meg, hogy mesélné el őket azoknak, akik máshogy nem láthatják őket. Hangsúlyozta, hogy ez azért nem megy el teljes narrációnak, hiszen fontos lenne a kontextusba helyezés, a szereplők azonosítása, jellemzése is, a játék eredménye viszont így is tíz lenyűgöző és nekünk, látóknak akaratlanul is vicces képaláírás.

Meghitt családi pillanat október 23-án

24.hu / Neményi Márton
24.hu / Neményi Márton

Macskaköves úton, nyitott csomagtartójú, ezüstszínű autó mellett középkorú, szemüveges, rövid, őszülő hajú férfi áll. Hóna alatt melegen öltözetett kisgyerek lóg. Akár egy csomag. A férfi előtt egy nő egy babakocsi fölé hajol. A nő bal kézzel a babakocsi ülő-fekvő részére, jobbjával a lecsukott tető részre támaszkodik. A három személy talpig kék ruhát visel. Az asszony sötétbarna, állig érő haja eltakarja arcát. A háttérben néhány parkoló kocsi és egy rendőrautó áll, valamint a távolban kivehető az ING-székház épülete a szikrázó kék, enyhén felhős ég alatt.

Katz Dávid a megújuló 24.hu kampányfilmjét forgatja Dúró Dórával

24.hu / Neményi Márton
24.hu / Neményi Márton

A kép középpontjában fiatal, hosszú barna hajú nő ül irodai környezetet idéző kellékek között. A fehér, hosszú ujjú blúzt és fekete alsót viselő modellt bal profilból látjuk, előtte íróasztal, melyen egy monitor áll, feje felett fény derítésére alkalmas fehér színű, kör alakú nagyobb anyag lóg. A lány mögött és a képen körben végig kék színű borítás fut a falon. A kép előterében, a nézőnek háttal baseball sapkát, fehér pólót és farmert viselő, görnyedt hátú férfi áll, jobb kezében szürke színű szobai ventilátor, enyhén megdöntve. A monitor fényétől ragyogó arcú lány szája enyhén elnyitva, haja lobog a ventilátor keltette szélben.

Tarlós István átadja a nem éppen száz százalékig átgondolt Nyugati teret

24.hu / Neményi Márton
24.hu / Neményi Márton

A kép közepén a Nyugati forgó órája áll, kijelzőjén a felirat: 10:00 Boldog. Az óra előtt közvetlenül egy nő és egy férfi áll. Mindkettejük kezében bársony borítású mappa, a férfinél mikrofon, szemüveg. A szőke, rövidebb hajú, középkorú nő fekete-fehér, hosszú szabású bőrkabátot visel. Az idősebb, ősz hajú, szürke zakót, világos inget és lila nyakkendőt viselő férfi egyenesen a kép nézőjére bámul. Szája összezárva, arcán halványan elégedett mosoly.

A duótól valamivel távolabb a kép bal oldalán fekete kabátos, ősz hajú és szakállú középkorú férfi nézi a két alakot. Kezében szintén bársony mappa. A kép hátterében frissen felújított homlokzatú, sárga és fehér színű hatalmas bérház látható.

Deutsch Tamás elmondja, hogyan reformálja éppen meg a magyar internetet

24.hu / Neményi Márton
24.hu / Neményi Márton

Fehér pulpitus mögött kék zakós, fehér inget viselő, sötét, nyakszirtig érő hajú férfi áll, előtte sötét színű, felnyitott laptop és állványon mikrofon. Az éppen csücsörítő férfit enyhén bal oldalról látjuk. Mögötte nagyobb méretű molinón kisebb és nagyobb méretben ismétlődik a felirat: InternetKon. A férfi takarásában, a pulpitusól jobbra vetítő vászon áll kifeszítve, a prezentáció azonban nem vehető ki.

A jelenet hófehér falak között játszódik, a férfi feje fölött a világos plafon piramis alakban kicsúcsosodik.

Stadler József nosztalgikus interjút ad Nagy Józsefnek

24.hu / Neményi Márton
24.hu / Neményi Márton

A kép középpontjában idősebb, erősen kopaszodó, őszes férfi ül. A szürke hosszú ujjú felsőt és azonos anyagból készített nadrágot viselő férfi mosolyogva maga elé a barna linóleummal borított padlóra néz. A férfi karjaival szinte átöleli saját magát. Két oldalán hosszan könyvekkel megrakott polcok sora húzódik, a háttérben egy íróasztalnál ülő női alak elmosódott képe vehető ki.

A Fidesz-frakció nagyon unatkozik, miközben az ellenzék interpellál

24.hu / Neményi Márton
24.hu / Neményi Márton

A Parlament üléstermének részlete látható. Az öt sort átfogó képen hét képviselő jelenik meg, foghíjas elhelyezkedésben. A legfelső sor üres. Felülről lefele haladva a második sorban egymás mellett két férfi ül, míg a bal oldali újságot olvas, a jobb oldali könyökére támaszkodva, kezét rágva a képen kívüli eseményekre figyel.

Az alattuk lévő sor bal szélén ülő képviselő előtt laptop, baljában telefon, melyet éppen fülénél tart. Két székkel arrébb félig elfordulva, könyökével a felette ülő képviselő előtti térre könyökölve szintén az általunk nem látható eseményeket követi. Tőle jobbra, egy hely kihagyása után bal könyökére támaszkodó képviselőnő ül. Állát bal öklének veti.

Előtte közvetlenül egy sorral lejjebb gondterheltnek tűnő férfi ül. A képviselő előtt felnyitott laptop. A többiekhez képes ellentétes irányba, jobbra elforduló férfi jobb könyökére támaszkodik, kezével eltakarja száját.

Az utolsó személy a képen tőle balra, egy hely kihagyásával ül. Kezében mobiltelefon, melyet két kézzel tartva, elmélyülten figyel.

Révész Máriusznak túl hangos a plenáris ülést közvetítő tévé, ezért megpróbál bemászni mögé

24.hu / Neményi Márton
24.hu / Neményi Márton

A Parlament társalgójában két márvány oszloppal szegélyezett beugróban vörös bársony borítású, széles ülőalkalmatosság áll. Felette nagy méretű képernyő, melyen egy, az ülésteremben épp felszólaló képviselő férfi alakja vehető ki.

A képernyő jobb csücskénél szürke zakós férfi térdel a bársony huzaton, a kép nézőjének háttal. Fejét jobbra döntve, a készülékhez közel hajolva figyel valamit.

Macska ejtőzik egy csobánkai kertben, miközben bent Margit néni meséli a falu történetét Nagy Józsefnek

24.hu / Neményi Márton
24.hu / Neményi Márton

Zöld pázsitra kiterített barnás színű pokrócon fekete macska sütkérezik a napfényben. Szeme sárgásan világít. A kép hátterében egyszintes, fehérre meszelt, de már elkopott falú, cseréptetős parasztház áll.

A macska mögött az udvaron kerekes kút osztja ketté a képet. A kúttól jobbra kisebb kerti csap, előtte kék színű műanyag edény.

Zagyvai Gábor tetováló- és testfelfüggesztő-művész egy performansz keretében tíz kampóval felfüggeszt egy lányt

24.hu / Neményi Márton
24.hu / Neményi Márton

A kép középpontjában fiatal, vöröses hajú, több helyen tetovált lány áll. Testéből több ponton kampók állnak ki, melyeket fehér zsinórok kötnek össze egy plafonról lelógó, tányérszerű tárgyhoz. A lány ezeken a zsinórokon, a kampók függesztéseinél lebeg a levegőben. Bőre a függesztéseknél szinte szakadásig megfeszül. A kampók sípcsontjánál, combjánál, köldöke körül négy ponton, valamint mellkasánál vannak rögzítve. Alatta fehér papírtörlőkkel és fekete nylonnal letakart ágy képe vehető ki.

A lány mögött fiatalabb, tetovált karú férfi áll, aki bal kezével tartja a háta mögött összekötözött csuklójú lány fejét.

A jelenetet körülöttök állva számos ember figyeli és fotózza.

Orbán Viktor a terrorizmusról szóló napirend előtti beszédére készül a Parlamentben

24.hu / Neményi Márton
24.hu / Neményi Márton

A képen a Parlament üléstermének részlete látható. A képviselők székeinek három, majdnem telített sora, valamint egy kisebb, különáll, két fős asztal szerepel a képen. A felső sorokban öltönyös-nyakkendős férfiak, valamint egy női képviselő ül. Ki az előtte lévő papírokat böngészi, ki elnéz a távolba. A szereplők előtt az asztal funkcióját betöltő keskeny pulpituson telefonok, táblagépek, könyvek, határidőnaplók sora fekszik, kuszán.

A kép előterében a különálló, bársony borítású ülőhelyen két férfi fordul egymás felé. A baloldalon ülő, erősebben őszülő, szemüveges alak kezében egy köteg papírt tart. Mozdulata és profilból látható arcának kifejezése alapján érdeklődve figyeli asztaltársát. Világosabb szürke öltönyéhez fekete-fehér keskeny csíkozású nyakkendőt visel. A jobb oldalon ülő, sötétebb árnyalatú öltönyt és kék színű nyakkendőt viselő, szintén deresedő hajú férfi bal kezével gallérját igazítja, mintha lazítani akarna a fehér ing szorításán. Jobb keze az asztalon fekszik, benne kék színű dossziét tart. Előtte vízzel teli kristálypohár áll.

Olvasói sztorik