Belföld

Vége lehet a MÁV és a Volán „kiskirályságainak”

Medvegy Gábor
Medvegy Gábor

újságíró. 2015. 07. 23. 09:25

Elkerülhetetlennek látszik az országos tömegközlekedés gyökeres átalakítása, de még mindig több koncepció verseng egymással.

Ismét napirenden van a MÁV és a Volán-társaságok reformja, ami legutóbb 2012-ben siklott ki – írja az Index. Az akkori tervek feladása miatt szinte egyszerre mondott le a vasút- és a busztársaság vezére is, azután Orbán Viktor kinevezte Fónagy Jánost egy újabb teljes átszervezésre, de nem történt előrelépés. A két társaság évtizedek óta változatlan formában működik egymás mellett, ugyanakkor sok múlik azon, hogy sikerül-e a MÁV-on és a Volánon belüli évtizedes „kiskirályságokat” együttműködésre szorítani.

A két társaságnak nem versenyeznie kell egymással, hanem egymást kiegészítve egységes szolgáltatást nyújtani. A képlet egyszerű: hosszabb távra az olcsóbb vasúti szolgáltatást preferálnák, ennek feltétele, hogy sűrűn, megbízhatóan és normális körülmények között járjanak a szerelvények. A vonatokra buszok, a kisebb falvak esetén iránytaxik hordhatnák az utasokat.

A korábbi összehangolási próbálkozások óta fontos változás, hogy sokat fejlődött és lényegesen olcsóbb lett a szükséges technológia, beleértve az online jegyvásárlást és a járművek GPS-nyomkövetését.

Több koncepció verseng: van olyan, ami szerint a MÁV bekebelezné a Volánokat és van olyan, amely egy BKK-szerű állami megrendelőcég hatáskörébe tenné a helyközi busz- és vonatközlekedés megszervezését. Miniszteri biztosként épp a volt BKK-vezér Vitézy felelt az országos közlekedés összehangolásáról és fejlesztéséről szóló koncepció elkészítéséért, július 31-én jár le a megbízása. Szerinte a lényeges cél az, hogy autó nélkül bárki utazhasson bármely két magyar település között, a busz és a vasút pedig ne versenyezzen egymással, hanem közösen kínálja a legjobb szolgáltatást.

Az átalakítással egyébként a helyközi buszközlekedés is megnyílhat akár magáncégek előtt is: az egységes márka, jegyrendszer és minőségi kontroll megtartása mellett lényegében mindegy, hogy állami vagy az állami megrendelő által bevont magáncég busza viszi az utasokat.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Vote YES near Vote NO posters seen in Dublin's city center advocating repeal and calling for retention of the Eighth Amendment of the Irish Constitution - a referendum fixed for May 25th.
On Thursday, May 10, 2018, in Dublin, Ireland. (Photo by Artur Widak/NurPhoto)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.