Belföld

Rázárják a menekültekre a vasúti kocsik ajtaját

A MÁV szerint megfelelő empátiával kezelik a helyzetet.

A szegedi menekültsegítőkkel takarózik a MÁV, miközben a civilek nem is tőlük, hanem a várostól kapnak segítséget – írja a HVG.hu. A portál annak kapcsán kereste meg a vasúttársaságot, hogy kiderült: a menedékkérőket önhatalmúlag szegregálják, külön, alacsonyabb komfortfokozatú kocsiban utaztatják, ha egyáltalán élhetnek a jogszabály alapján számukra biztosított utazás lehetőségével. Az is előfordult, hogy a menekültekre rázárták a vagonok ajtaját.

A helyzetet kezelni próbáló civileknek akkor sem adnak helyet az állomáson, ha van üresen álló helyiség. A MÁV a HVG megkeresésére közölte: „a szegedi pályaudvar mellé, közterületre telepített, a migránsokat támogató civilpont jó példaként szolgál arra, hogy kulturáltan, a napi utasforgalmat nem zavaró módon működjön a kialakított rendszer”. Csakhogy ennek a civilpontnak a létrejöttében a MÁV-nak nem volt szerepe, ugyanakkor az állomásépület üresen álló, üzemen kívüli területeit nem adják át a menedékkérők emberibb ellátásának céljára.

A MÁV arra hívta fel a figyelmet, hogy „a vasúttársaságnak a közlekedést kell biztosítania és az utazóközönséget kell kiszolgálnia”. Ráadásul azokon a vonatokon, ahová helyjegyet kell váltani, ott a menedékkérőktől is kérik azt annak ellenére, hogy a jogszabályok szerint ingyenesen biztosított számukra az eljutás a számára a kérelem elbírálásának idejére kijelölt menekülttáborba.

A Migration Aid menekültsegítő szervezet sajtósa a portálnak azt mondta: „úgy látja, a MÁV-nál a belső kommunikációval vannak problémák”. Példaként említette, hogy a menedékkérőket nem engedik be a várótermekbe, gyakran kifejezetten bőrszín alapján szelektálják őket és az utazásuk szervezésével is gond van: úgy indítják el őket Szegedről, hogy nincs csatlakozás a táborokba, emiatt Budapesten kell éjszakázniuk. Jogszabályilag pedig a menedékkérők is egyenrangú utasoknak számítanak.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik