Belföld

Hemzseg a KDNP ötleteitől az ország

családbarát kormány (Array)
családbarát kormány (Array)

A mikropárt egészpályás letámadással veti bele magát azokba az ügyekbe, amelyek a Fideszt vagy nem érdeklik, vagy úgy gondolják, jót tesz a dolognak, ha van benne egy kis kereszténydemokrata szál. Ezeket szedtük össze, és még az is kiderül, hogy mi közük van az ősszel induló kampányhoz.

Az egész azzal kezdődött, hogy Orbán Viktor belengette a halálbüntetés ötletét még tavasszal, majd rögtön utána érkezett a bevándorlás-ellenesség is. A kettő között annyi történt, hogy a koalíciós partner KDNP szembement Orbánnal, élből ellenezték a halálbüntetést. Egész Európa is egyébként, de ez kevésbé érdekelte a kormányfőt.

Titokzatos tanácsadójáról nemrég írtuk meg, mi alapján szervezi a kampányait, Finkelsteinnek kell egy ellenségkép, ő a negatív kampány nagymestere, a gyilkosok pedig kézenfekvő ellenségkép. Ahogy a bevándorlók is. A KDNP-frakció mellett dolgozó beszélgetőpartnerünktől megtudtuk, a kampánycsapat nagyjából egyszerre dobta be a két témát a Fidesz-KDNP-nek, megszondáztatták, melyik mögé sorakoznak fel inkább. A kereszténydemokraták nagyon ellenkeztek a halálbüntetéssel kapcsolatban, így lett a bevándorlás-ellenesség és az azt övező plakátkampány.

„Nem akartunk halálbüntetéses plakátokat látni az utcákon. Abból óriási botrány lett volna. Ebbe beleállt a KDNP is” – ismerte el forrásunk.

Amit akar, átnyom a KDNP. Vagy átengedi a Fidesz

Mielőtt rátérnénk az őszre várható családbarát kampányra – kifejtjük, mit jelent, illetve mit lehet róla tudni eddig –, röviden ismertetjük, hogy milyen témákat tolt eddig a KDNP. Elöljáróban csak annyit, legtöbbször a megosztó és rizikós témákat kapták meg, de a saját kezdeményezéseikkel sem arattak osztatlan sikert.

Az új alkotmány, az Alaptörvény elfogadásakor a pártnak több kívánsága is volt. Már a legeleje, a preambulumul szolgáló Nemzeti Hitvallás is KDNP-s találmány, benne a Himnusz első sorával és a kereszténységet kihangsúlyozó mondatokkal. De az Alapvetések K. cikke is erős KDNP-s nyomásra született, első bekezdése szerint

„Magyarország védi a házasság intézményét mint férfi és nő között, önkéntes elhatározás alapján létrejött életközösséget, valamint a családot mint a nemzet fennmaradásának alapját.”

Nem közoktatás, köznevelés. Nem vasárnapi zárva tartás, szabad vasárnap

A közoktatás is a szívügyük, amit ők inkább köznevelésnek neveznek, az apró koalíciós társnak köszönhető a kötelező hittan vagy erkölcstan, ez a KDNP-s Hoffmann Rózsa terve volt, akkor még oktatási államtitkárként.

 A párt két feje, Harrach Péter frakcióvezető és Semjén Zsolt pártelnök
Kép: MTI / Mohai Balázs 

Elérkeztünk a KDNP legmegosztóbb ötletéhez, a vasárnapi boltzárhoz, ami már rég nem is ötlet.

„Kínosan ügyelnek rá a párton belül, hogy még véletlenül se vasárnapi zárva tartásnak hívják, hanem szabad vasárnapnak, minden hivatalos megszólalás egyik legfőbb alapelve ez” – mondta a Hír24-nek egy másik, a párt ügyeire rálátó forrásunk.

A mikropárt a mai napig kitart mellette, hiába lesz a CBA-ból és a Coop-ból is piac, így trükközve ki a tiltást, hiába nem szeretik az emberek, a KDNP tántoríthatatlan. „Erre nagyon büszkék. Olyan ez nekik, mint a családi ezüstkészlet, ki lehet tenni a vitrinbe, lehet – sőt, kell is – mutogatni” – teszi hozzá.

Az Emmi az ő fészkük

A KDNP fő vezérlőelve a család, ahogy arra fentebb is utaltunk, így nem csoda, hogy jelentős közük van az ősszel induló kampányhoz. Bár voltak olyan híresztelések, hogy az őszi is a mostani menekülteshez hasonló, uszító kampány lesz (itt elsősorban a homoszexuális-ellenesség merült fel), de később kiderült, ez egy szelíd hangvételű, informatív dolog lesz.

Megírtuk korábban, az új kormányzati kampány előkészítésére Orbán Viktor az illetékes minisztereket, Lázár Jánost és Balog Zoltánt, valamint a Nemzeti Kommunikációs Hivatal elnökét kérte fel. A kormányhatározat szerint az új kampány témája a „családbarát közgondolkodás erősítése, a családbarát szemléletformálás és a családpolitikai eredményekről való tájékoztatás”.

Később annyi plusz információ derült még ki, hogy Balog miniszter szerint „annyiféle családtámogatást ad a kormány, hogy az érintettek sokszor nem is tudják, mi jár nekik”, ebben adnának eligazítást.

Novák Katalin családügyi államtitkár elmondta: a kampány másik célja a szemléletformálás, de hangsúlyozta: nem valamivel szemben, hanem a család mellett foglalnak állást. Ezzel megerősítette, hogy nem lesz meleg-ellenes propaganda. A szülők, a testvér és a nagyszülők szerepét is hangsúlyozzák majd, valamint a demográfiai válságra is reflektálnak – cél, hogy a vágyott, illetve tervezett gyermekek megszülessenek.

Úgy tudjuk, a kampány egyik fő alakítói a kdnp-sek lesznek, ami nem véletlen, mert az Emberi Erőforrások Minisztériuma erős kereszténydemokrata bázisnak számít a tárcák között. Információink szerint a plakátok mellett tv- és rádióhirdetések is várhatóak, de felmerült egy a nemzeti konzultációhoz hasonló levél szétküldése is, csak most nem elsősorban kérdeznének, meg is válaszolnák a feltett kérdéseket, bár ennek a megvalósulása erősen kérdéses.

Egy a jelszó: konszolidálódni

Orbán Viktor a nyár elején adott egy terjedelmes interjút a házi lappá alakult Napi Gazdaságnak, erről bővebben itt írtunk, ami most fontos, hogy akkor úgy fogalmazott:

„Nem lehet mindig az erő nyelvén beszélni. Nem lehet állandóan hadba hívni, segítségért mozgósítani egy egész országot. Világossá kell tenni, hogy a küzdelem nem öncélú, hanem a kiegyensúlyozott, derűs és sikeres Magyarországért folyik.”

Ez ugyan közel sem igaz a most futó, uszító kampányra, de úgy látszik, Orbán nyugalomra vágyik, kiadta a jelszót, konszolidáció. Vagyis a közelgő, a családbarát kormányt bemutatni igyekvő kampány igazi win-win szituáció lehet: nyugalmat és szavazatot is hozhat egyszerre a Fidesznek.

 Az Emmi államtitkára, Novák Katalin óvodások között
Kép: MTI / Soós Lajos 

Bejöhet? Kétséges

Egyetlen buktatója van csak a tervezett intézkedéseknek. Nem hatnak a kormány családbarát intézkedései. Hiába hirdeti magát így a kormány, hiába a családi adókedvezmény, a rugalmas gyed, a pénzajándék a friss házasok számára. Ezek elvileg mind a demográfiai növekedést szolgálná, mégsem lehet pénzen venni a gyerekvállalási kedvet, mint azt nemzetközi példák is mutatják. Korábban a Magyar Női Érdekérvényesítő Szövetség szakértője, Keveházi Katalin az „Új baby boom, a középosztály gyermekvállalási forradalma” című programra emlékeztetett, amit 2012-ben a Nemzetgazdasági Minisztérium hirdetett meg. Már a címből világosan látszik, hogy a kormány gyermekek születését akarja ösztönözni – mondta akkor a szakértő.

„A Fidesz sok dologban profi, a pozitív üzenetek átadásában nem annyira. Megpróbálnak megütni egy békésebb hangot a családbarát jelzővel, így három évvel a választások előtt, aztán pedig úgyis jönnek az újabb lejáratások”– összegezte az őszi várható eseményeket egy Emmi-s forrásunk.

A KDNP saját név alatt most egyébként a nyugdíjasokat „megkopasztó” termékbemutatóknak ment neki.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik