Belföld

Kormányzati kommunikáció: a haverok viszik a legtöbb pénzt

Korrupcio(210x140).jpg (Array)
Korrupcio(210x140).jpg (Array)

A Fidesz-közeli cégek csak 83 közbeszerzést nyertek meg a több mint ezerből, de ez 26 milliárd forintot jelent a 67 milliárdos teljes költésből.

Korrupciókutatók vizsgálták a magyar kormány kommunikációs közbeszerzéseit. Az iparág eleve ideális a lopáshoz, de ilyen erős eredményekre kevesen számítottak – írja az Index a Korrupciókutató Központ és a Kreatív Online vizsgálatára hivatkozva.

A kutatók többek közt annak jártak utána, hogy mennyivel nyernek több közbeszerzést a „haverok”, vagyis a kormány mellett elkötelezett vállalkozók, int vetélytársaik és azt is vizsgálták, hogy a kormányközeli nyerteseknél előfordult-e, hogy eleve korlátozták a versenyt.

1119 közbeszerzést vizsgáltak meg 2009 januárja és 2014 májusa közt. Az összes szerződés összege 67 milliárd forint volt. A kormányközeli cégek azonosítása kemény dió volt: a kutatásban csak a legnyilvánvalóbb kapcsolatokat vették figyelembe, így Simicska Lajos, Nyerges Zsolt, Várhegyi Attila, Rogán Antal és Habony Árpád érdekeltségei kerültek a látótérbe. Vannak azonban olyan vállalkozások is – a Vivaki vagy az Initiative Media – amelyek tulajdonosi kapcsolatokon keresztül nem kötődnek fideszesekhez, de az általuk közbeszerzésen elnyert összegeket az átlagnál nagyobb mértékben költik el fideszes sajtótermékekben.

A szorosan Fidesz-közelinek vett cégek az 1119 közbeszerzésből csak 83-at nyertek meg. Ez nem tűnik soknak, a beszerzések értékét tekintve azonban már más a helyzet: 26 milliárd forintról van szó. Vagyis a nagy összegű közbeszerzéseket, az elköltött pénzek 39 százalékát a kormányzati cégek vitték el. Az egy közbeszerzésen átlagosan elnyert pénz a Fidesz-közeli cégeknél 328 millió forint volt, a többinél mindössze 44 millió.

Az arányok folyamatosan változtak – 2014 elején már az összes médiaköltés négyötöde a Fidesz-közeli cégekhez ment.

Mostanra már teljesen központosították az állami kommunikációs költéseket: Nobilis Márton, a Nemzeti Kommunikációs Hivatal elnöke ki is jelentette, hogy azt szeretné, ha mindig ugyanaz a három ügynökség versenyezne a pénzeikért „belső tendereken”, első körben 25 milliárd forint közpénzt fizetnének így ki.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik