Belföld
jávor benedek (Array)

Így írtok ti ki pályázatot – sokkoló az igazság

Farkas György
Farkas György

újságíró. 2015. 05. 26. 11:36

Jávor Benedek szerint az M4-es ügye még az Orbán-kormány viszonylatában is párját ritkítóan zavaros és átláthatatlan folyamat eredményeképpen jutott el oda, hogy a kormány leállította az építkezést.

Korábban a témában:

„Korrupciógyanú, kartellvád, Brüsszel visszavonta a támogatást, a magyar kormány visszavonta a pályázatot – sorra kerülnek elő a különböző, sokszor egymásnak ellentmondó állítások.” A PM politikusa a napokban választ kapott az Európai Bizottság Regionális politikai főigazgatóságától a levelére, amelyben a helyzet tisztázását kérte. „A válasz sokkoló.”

Jávort az nem lepi meg, hogy kiderült: mióta ezt az ügyet feszegeti, azaz másfél éve, „vélhetőleg egyetlen igaz állítás sem hagyta el a kormányzati szereplők száját a beruházással kapcsolatban. Légből kapott vádak és magyarázkodások helyettesítették a tájékoztatást, és ahelyett, hogy beismerték volna, hogy egy szánalmasan rosszul előkészített, a belső értékelések szerint is bukásra ítélt projekt súlyosan amatőr kivitelezése fulladt kudarcba, megpróbálták rákenni a fejreállást mindenkire, aki valaha felbukkant a beruházás környékén.

A Bizottság által megfogalmazott kartellvádtól a cégek összeesküvéséig számos verziót hallottunk Lázár Jánostól és Csepreghy Nándortól. Csak sajnos ebből semmi nem volt igaz.”

Az EP-képviselő szerint az igazság az, hogy a 2013 októberében benyújtott projekt ellen a Bizottság több szakmai kifogást is emelt:

„- Silánynak találták a stratégiai indoklást – egy helyi közlekedési fejlesztésekre szánt keretre benyújtottak egy transzeurópai közlekedési hálózatba illeszkedéssel indokolt tervet. Amely szerintük Budapest elkerülését célozta volna, a nyomvonala azonban egyenesen Budapestre vezetett rá;

– Kifogásolták a párhuzamos kapacitások fejlesztését uniós forrásokból, a vasúti beruházások eredményeit (forgalom átterelése) tönkreteszi a párhuzamos útfejlesztés;

– Súlyos környezetvédelmi aggályok merültek fel. A tervezett nyomvonal Natura 2000 területeket is érint, miközben az új autópálya helyett a meglevő út nyomvonalán megvalósuló útfejlesztés (pl. autóút) lényegesen olcsóbb lett volna, és a kedvezőtlen környezeti hatásai is lényegesen alacsonyabb lehetnének;

– Rendkívül silány a benyújtott költség-haszon elemzés, a becsült forgalmi adatok vélhetően jelentősen túlzóak, így a remélt haszon a valóságban várhatóan jelentősen elmarad a tervezettől;

– és végül valóban felvetették, hogy teljesen indokolatlan a beruházás árszintje – ezt azonban nem kartellel magyarázták, hanem azzal, hogy a kormány nem hagyott időt arra, hogy indokolatlanul magas árajánlatok esetén új közbeszerzést írjon ki (sőt, mint később látjuk, még meg is emelte a beruházás költségkeretét, tehát semmit nem tett a költségek leszorítása érdekében).”

Jávor Benedek – blogján, uniós dokumentumokkal “megspékelve” – azt írja, hogy az EU ezt 2014 tavaszán jelezte a kormánynak. Brüsszel azt kérte, hogy adjon választ a kifogásokra, módosítsa a tervet, vagy vonja vissza a pályázatot. “A kormány tehát egy éve tudja, hogy baj van az M4-essel.” A kabinet módosítás helyett 2014 szeptemberében visszavonta a támogatási igényt, lemondott az uniós támogatásról, decemberben pedig egyedi kormánydöntéssel 20 százalékkal, 160 milliárdra emelte a költségkeretet, csökkentette a műszaki tartalmat.

2015 januárjában, az akkor már csaknem fél éve hivatalosan, a kormány által bebuktatott projektről “elkezdték terjeszteni, hogy Brüsszel kartellvádja miatt áll le a beruházás, mert a cégek összejátszottak”. Jávor szerint abba már ne is bonyolódjunk bele, hogy ha így van, “akkor a kormánnyal is össze kellett játszaniuk, hogy decemberben még megemeljék a költségkeretet”. 

A PM politikusa nagyjából úgy sumázza a történetet, hogy egy “tragikusan rosszul, amatőr módon előkészített, indokolatlan projektet gyalázatosan túláraztak, majd a viharfelhők gyülekezése közben erőszakosan továbbnyomták, hogy aztán a színdarab egy követhetetlen, önellentmondásokba gabalyodó hazudozásba fulladjon. A környéken lakók és arra közlekedők gondjait nem oldották meg, viszont elpazaroltak 60 milliárd forintot, miközben lejáratták Magyarországot Brüsszelben is”. Az ellenzéki politikus szerint ez az egész “Orbán-féle kormányzás tömör összefoglalása is.”

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Vote YES near Vote NO posters seen in Dublin's city center advocating repeal and calling for retention of the Eighth Amendment of the Irish Constitution - a referendum fixed for May 25th.
On Thursday, May 10, 2018, in Dublin, Ireland. (Photo by Artur Widak/NurPhoto)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.