Bár cseh szakértői vezetés alatt zajló vizsgálat eredményéről egyelőre még nem lehet tudni semmit, annyi biztosnak tűnik, hogy a földet érés után, már a guruló géppel történhetett valami, ami miatt a személyzetnek katapultálnia kellett – mondta a Borsnak Dr. Siklósi Zoltán volt vadászpilóta.
A lap úgy tudja, hogy a honvédség köthetett olyan megállapodást a pilótákkal, hogy ha az ő hibájukból éri kár a repülőgépet, akkor kártérítésre lehet őket kötelezni. A gyakorlatban azonban ez nehézkesen működne, hiszen a pilóták soha nem tudnának előteremteni 12 milliárd forintot.
Fotó: MTI / EPA
Mint azt korábban megírtuk Murguly Gusztáv nyugállományú Gripen-pilóta kedd este azt mondta: fékhiba miatt következhetett be a vadászgép balesete. A kétfős személyzet egyik tagja egyébként sokáig repült MiG-21-esen, amellyel rendkívül nehéz volt leszállni, sokan emiatt szinte elképzelhetetlennek tartják, hogy emberi tévedés vezetett volna a szovjet gépnél lényegesen jobban vezethető Gripen elvesztéséhez.
Akad olyan szakértő is, aki szerint abból származhatott műszaki hiba, hogy a leszálláskor a gépet a betonhoz csapták, és attól sérülhetett meg a fékrendszer valamelyik eleme. A pilóták ugyanakkor nem jelentettek üzemzavart, pedig a rendellenességekre a gép fedélzeti rendszerének figyelmeztetnie kellett volna.
Szerdán Csehországba érkezett egy nyolc főből álló magyar szakértői csapat is. A vizsgálat nem lesz túl nehéz, mert sértetlenül megmaradtak a fekete dobozok, amelyek a fedélzeti beszélgetést és a repülési adatokat őrzik. A roncsok hiánytalanul megvannak, a katapultáló pilóták pedig túlélték a balesetet, így ők is szolgálhatnak információkkal.