Belföld

Az RTL-nek, TV2-nek kedvez az új adó, újabb tilatkozás jön

Reklamado(210x140).jpg (Array)
Reklamado(210x140).jpg (Array)

A közepes méretű szereplők lehetnek a vesztesei a hétfőn közzétett 5,3 százalékos adókulcsot tartalmazó javaslatnak - írja a Magyar Nemzet.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal adatai szerint tavaly hétszáz olyan cég volt Magyarországon, amelynek az adóköteles reklámbevétele meghaladta az ötszázmillió forintot. Az új javaslat alapján csak ezektől a cégektől mintegy 14,8 milliárdos reklámadó-bevétel folyhat be a költségvetésbe, szemben a jelenlegi kulcsok alapján kalkulált 6,6 milliárddal. Az új tervezet eltörölné a reklámadó jelenlegi sávjait, egy kulcsot vezetne be százmilliós reklámbevétel fölött. A piaci szereplők tiltakoznak a módosítás ellen.

A Magyar Nemzet emlékeztet rá, hogy a százmillió forintot meg nem haladó adóalap után ugyan nulla százalék lenne a reklámadó, ám az adóalap e fölötti része után 5,3 százalék lesz az adókulcs. Így a tavalyi hétszáz helyett idén már több ezer céget érinthet ez a teher. A változás érzékenyen érintheti azt a több tízezer vállalkozást is, amelyeknek egyáltalán nem volt és nem is lesz reklámbevételük, de saját maguk reklámozása miatt mégis a reklámadótörvény hatálya alá tartoznak.

A kormány azért kényszerült a módosításra, mert Brüsszel márciusban felfüggesztette a reklámadó-jogszabályt, vizsgálatot indított. A nullától ötven százalékig terjedő progresszív adókulcs szelektív, tisztességtelen előnyt teremthet bizonyos vállalatoknak, hiszen nem a nyereséget, hanem a reklámbevételeket terheli. A brüsszeli lépés nyomán Lázár János miniszter hónapokig tárgyalt a reklámadóval leginkább sújtott RTL külföldi tulajdonosával az adó módosításáról.

Balogh László, a Reklámadóblog.hu szakértője.a lapnak azt mondta, hogy az új javaslat a legtöbb olyan kérdést kezeli, amelyet Brüsszel kifogásolt, de az egykulcsos adó bevezetése nagyon kevés vállalkozást érint pozitívan. Azok a reklámokat közzétevő cégek, amelyek árbevétele körülbelül 500 millió forint volt, idáig mentesültek az adó alól, az új szabályok értelmében azonban már több mint 21 millió forintot kell fizetniük. “Azok a társaságok jártak igazán jól, amelyek árbevétele meghaladta a 10 milliárd forintot.”
Az újratervezés nagy nyertese az RTL és a TV2. Az M-RTL Zrt.-nek a tavalyi 23,7 milliárd forintos bevétele után 4,5 milliárdot kellett fizetnie, ez mostantól 1,5 milliárdra csökkenhet. A TV2-t is üzemeltető MTM-SBS Zrt. az eddigi, mintegy kétmilliárd forintos elvonás helyett egymilliárdos adó elé néz. Így amíg korábban ez a két cég fizette a reklámadó csaknem 70 százalékát, az új javaslat szerint ez az arány 25 százalékra csökkenhet.

A Magyar Nemzet szerint a reklámadó módosítása újabb tiltakozáshullámot indított el, a média- és a reklámipar érdekvédelmi szervezetei szerdán közös állásfoglalást adnak ki. A közleményben várhatóan alapjában elhibázottnak minősítik az adót, annak kivezetésére szólítják föl a kormányzatot. Fülöp Szilvia, a Magyar Reklámszövetség főtitkára azt mondta: a teljes magyar gazdaság szempontjából rendkívül károsnak tartják a sarcot.

Dunai András, a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesületének elnöke (a Central Médiacsoport Zrt. – digitális üzletágágának igazgatója – a szerk.) ugyanígy nyilatkozott, külön kiemelve, nem látszik, honnan teremtik majd elő az adó befizetéséhez szükséges összeget a kis- és közepes méretű hazai média- és reklámpiaci vállalkozások. Ráadásul a versenysemlegesség is sérül, hiszen a külföldi óriáscégek, mint a Facebook vagy a Google, nem fizetnek majd, így a már ma is tetemes versenyelőnyüket tovább növelhetik – tette hozzá.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik