Lázár Jánosnak írt nyílt levélben szállt be az M4-es autópályát is érintő 700 milliárd forintos kifizetések felfüggesztésének vitájába a Transparency International (TI). A Hvg.hu szerint arról írnak, hogy a 700-ból 35 milliárdot gyaníthatóan abszolút nem fog kifizetni az Európai Unió, ekkora kár érheti így az országot. Így arra kérik Lázárt, vizsgáltassa ki, kik ennek a helyzetnek a felelősei. Az Európai Bizottság április 10-i határozatát vették alapul, ami szerint az volt az egyik fő probléma, hogy a támogatott „műveletek kiválasztására alkalmazott eljárások” hiányosak voltak, így nem alkalmas pályázatok is könnyebben nyerhettek.
Martin József Péter, a TI ügyvezető igazgatója szerint sok túlárazott projektet is befogadtak a pályázatok értékelői. Így az intézményeknek is lenne hova fejlődniük, az EB szerint ezek “működésében olyan súlyos hiányosságok tapasztalhatók”, amik megkérdőjelezik a „kifizetések megalapozottságának igazolására vonatkozó eljárások megbízhatóságát.” Jellemző, hogy a túlárazott projekteknél az „irányító hatóság nem tárt fel nem elszámolható kiadásokat”.
Mindezekért az EB felfüggesztette a 700 milliárd forint kifizetését, sőt szerintük legalább 5 százalékos korrekció lenne megfelelő. Ez kb. 35 milliárd forintnyi mínuszt jelentene. Ez az elvonás csak a kifogásolt projektet érinti, ami elvileg felhasználható lenne másra, viszont ez a 2007-13 közötti ciklushoz tartozó pénz, így már nemigen lesz lehetőség a lehívására.
A TI levelében jelzi, már többször szóltak, hogy a közbeszerzések körüli korrupciós helyzet elég kockázatos. 2013-ban azt írták, a kiemelt projektek a leggyanúsabbak, ilyenkor verseny nélkül kap támogatást a kedvezményezett. A túlárazott uniós projektek eredménye megint korrupció lesz, ilyenkor pedig a közbeszerzéseknél is megjelenik a korrupció.