Belföld

A kis herceget is legyilkolták a Charlie Hebdo támadói

Charlie Hebdo (Charlie Hebdo)
Charlie Hebdo (Charlie Hebdo)

Kiállítással emlékeztek a grafikusokra és az internet legnépszerűbb hashtagjére. Mutatjuk.

Erős rendőri jelenléttel, fémdetektoros beengedéssel, táskaátvizsgálással nyitották meg a Francia Intézetben a Charlie Hebdo emlékére rendezett kiállítást.

Tucatnyi művész készített és ajánlott fel – szerzői jogostul! – a francia vicclap előtt tisztelgő rajzot, grafikát, festményt.

Ott voltunk, megnéztük őket. Alant a kedvenceink, néhány életképpel és a kiállítás kísérőszövegével.

2015. január 7-én, délelőtt 11:30 körül fegyveres támadást intéztek a Charlie Hebdo francia szatirikus magazin munkatársai ellen. A civil áldozatok mellett két rendőr is életét vesztette. A világ megdöbbenve követte az eseményeket.


Egy óra sem telt el, amikor felkerült a twitterre az a fekete hátterű, ikonikus Je Suis Charlie felirat, amely a terrortámadást elítélve a szerkesztőséggel való szolidaritást és a szólásszabadság melletti elköteleződést fejezi ki.


A netezők hamar átvették a képet és a szlogent, a feliratból pedig (egybeírva és kettős keresztet elé illesztve) hashtag vagyis címke lett, amely egybegyűjti a vele megjelölt összes bejegyzést a közösségi oldalakon.


Az aznapi posztok többsége szöveges részvétnyilvánítást tartalmazott vagy fotót a feliratot maguk elé tartó vagy azt épp magukra rajzoló emberekkel.


Ám a magazin dolgozóinak kollégái, a grafikusok világszerte saját fegyverükhöz nyúltak: ceruzát ragadtak, hogy rajzban fejezzék ki tiszteletüket.


Azonos mottóra, ilyen gyorsan és ilyen nagy mennyiségben még sosem készültek karikatúrák, s így ez a régi képzőművészeti ábrázolási mód, amely a 21.századra veszített népszerűségéből, ironikus módon e tragédia kapcsán újra reflektorfénybe került.


A manapság megszokott, hírekre reflektáló mémek helyett igényes grafikák újra- és újraposztolásától nyüzsgött az internet egész januárban. E tárlat ezekből nyújt válogatást.


A támadás napjának estéjére a #JeSuisCharlie a twitter történetének legtöbbet használt címkéjévé vált. Január 7-9. között több mint 5 millió bejegyzést jelölt.


A „toll hatalmasabb, mint a kard”, tartja a közmondássá vált idézet, ám a fenti számadat igazolja, hogy a technika új, még hatékonyabb fegyvert ad az internetezők kezébe: a hashtaget.


“Mi mind charlie-k vagyunk”

Ajánlott videó

Olvasói sztorik