Belföld

Így folytak a hirdetési pénzek a kormány kegyeltjeihez

rezsicsokkentes(210x140).jpg (rezsicsökkentés)
rezsicsokkentes(210x140).jpg (rezsicsökkentés)

Adattengerrel támasztották alá, hogy Orbánék a hozzájuk hűséges médiához folyatják az adóforintokat. A nézettségi, olvasottsági, hallgatottsági adatok nem igazolják a reklámköltéseket.

Több mint fél évi munkával több mint nyolcvanezer közbeszerzési és reklámozási adatot elemzett a Kreatív, hogy felvázolja: hogyan épült fel, hogyan működött 2010 és 2014 között Simicska Lajos médiabirodalma. A hosszú, alapos elemzés célja az volt, hogy kiderüljön: mennyi pénzt emésztett fel a kormányközeli média működtetése, hogyan folyt magánzsebekbe több tízmilliárd forint közpénz, kik üzemeltették a rendszert és arra is választ kerestek, hogy Gyurcsányék vagy Orbánék voltak mohóbbak.

Az elsőre bonyolultnak tűnő gépezet legfontosabb célja a kormányközeli média hízlalása és az állami pénzek kivétele volt – írja a szaklap tanulmánya. Ennek legnagyobb haszonélvezői az elmúlt hetekben kegyvesztetté váló Simicska Lajos és kiterjedt üzleti kapcsolatai voltak. Mindez nagyjából eddig is ismert volt, most azonban adatokkal is bizonyították a tudatos pénzmozgatást, pontosan láthatóvá vált, hogy mikor melyik médiacég járt jól és kiket próbáltak ellehetetleníteni.

A részletes elemzésben interaktív ábrákkal, böngészhető adatbázissal magyarázzák el a folyamatokat. A legfontosabb megállapítások között van, hogy a kommunikációs közbeszerzések teljes összegének közel felét verseny nélkül osztotta ki az állami szektor. Minél több pénzt lehetett elvinni egy közbeszerzésen, annál kevesebb volt az induló. A teljes összeg kétharmadát mindössze három ügynökség, az I. M. G., a Vivaki és a Bell & Partners nyerte meg, közel háromnegyedén pedig öt ügynökség osztozott.

A legtöbb pénzt elnyerő tíz ügynökség és média közt hat olyan van, mely a kormányzathoz, vagy a kormánypárt gazdasági hátországához kötődik. Az állami szektor, illetve az általuk választott médiaügynökségek a hirdetési pénzek túlnyomó többségét a kormányközeli médiumokban költötték el. Az azonban, hogy az állam a hozzá hűséges médiacégeket hirdetéssel támogatja, a Gyurcsány- és Bajnai-kormányok idején is kimutatható volt, de ilyen aránytalanság és állami piactorzító hatás nem volt jellemző.

Számos olyan médiacég is van, melyeknél az elért közönség mérete nem igazolja az állami reklámköltést, vagyis olyanok is bőven kaptak közpénzen megrendelést, akiket nagyon kevesen néztek, olvastak, hallgattak.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik