Belföld

Ilyen a jó magyar

A TÁRKI szerint a jó állampolgárnak jelenleg négy típusa van Magyarországon.

A legtöbben úgy vélik, a jó állampolgárt több erény jellemzi. A parlamenti választások után a három nagy politikai csoport eltérően ítélte meg ezen erények fontosságát: a Fidesz-szavazók a posztmodern elveket, a baloldaliak a politikai aktivitás, a Jobbik hívei a törvénytisztelet mellett tették le voksukat. A TÁRKI legfrissebb elemzésében a politikai aktivitás, a törvénytisztelet és a posztmodern értékek mentén négy állampolgári csoportot különített el.

Az első csoportba (28%) azok kerültek, akik szerint ahhoz, hogy valaki jó állampolgár legyen, az a legfontosabb, hogy politikailag aktív legyen (szavazzon, kísérje figyelemmel a kormány tevékenységét). A második – egyben a legnagyobb – csoportra (38%) egyedül egy politikai érték, a törvénytisztelet a jellemző. A harmadikat (17%) olyanok alkotják, akik a posztmodern politikai értékek hívei, a politikai aktivitás és a törvénytisztelet mellett az emberiesség, a globális kötelezettség értékét is vallják. A negyedik csoportba tartozók (17%) bizonytalanok abban, mi kell a jó állampolgársághoz.

A törvénytisztelet az alacsony iskolai végzettségűek között a legfontosabb (21%). Ez a diplomásoknál (13%), ám a többi csoporthoz képest a diplomásoknál a legmagasabb a politikai aktivitást fontosnak vallók (44%) és legalacsonyabb a bizonytalanok aránya (14%).

A nem szavazók táborában nincs igazán jellemző állampolgári attitűd. Náluk a legmagasabb a passzív, a törvénytiszteletet fontosnak vallók (33%) és a bizonytalanok aránya (26%). Utóbbiak aránya a válaszmegtagadók esetében is magas (19%). A Fidesz–KDNP (és a Jobbik) szavazói között vannak legnagyobb arányban a posztmodern értékek mellett elkötelezettek (46%), míg a baloldal szavazói legnagyobb arányban a politikai aktivitást tartják fontosnak (39%).

A Tárki korábban már közölte a tavaly júniusi adatfelvétele első eredményét. Már akkor kiderült, hogy a magyarok szerint ma az a jó állampolgár, aki tiszteli a törvényeket és befizeti adóját. 10 éve még a társadalmi aktivitás volt az egyik fő szempont. 2004-ben más elvek alapján vásároltunk. Akkor még úgy gondolták az emberek, hogy politikai, etikai, környezetvédelmi szempontokat is figyelembe kell vennie a jó polgárnak. 2014-ben ezt már csak 47 százalék tartotta fontosnak, előtérbe kerültek a termékek ára, minősége.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik