Bús Balázs (Fidesz-KDNP), a városrész polgármestere szerdai sajtótájékoztatóján elmondta: miután a szomszédos II. kerület, valamint a XIII. kerület a határig kitolta a fizetőövezetét, a parkolási problémák belső Óbudán jelentkeznek, s a tervezett dugódíj is növelheti a kerületi terhelést. Utalt arra, hogy számtalan lakossági megkeresést kapott az önkormányzat, amire válaszul olyan rendszert dolgoztak ki, ami nem elsősorban bevétel szempontjából nézi a fizető parkolás bevezetését.
A kerület vezetőjének tájékoztatása szerint egyedülálló kedvezményrendszert alakítottak ki, s a fizető zónákon kívül élő kerületi lakosok is kapnak engedményeket. Emellett egyeztetnek a Budapesti Közlekedési Központtal (BKK) a P+R parkolók számának növeléséről, s vannak tervek kerékpáros, azaz B+R parkolók kialakítására is.
Bús Balázs kitért arra is, hogy az oktatási-nevelési intézményeknél az agglomerációból érkezők is kaphatnak kedvezményt, amennyiben az adott település megállapodik a III. kerületi önkormányzattal az oktatási intézmények fenntartási költségeinek megosztásában. Puskás Péter alpolgármester tájékoztatása szerint az övezeteket a fővárosi önkormányzat jelölte ki, a díjtételek meghatározása pedig a közösségi közlekedési tarifákhoz kötött.
A belső övezet – amelyben óránként 265 forintot kell fizetni – a Kolosy teret és környékét foglalja magába, a másik pedig a Bogdáni útig tart, itt 175 forint lesz a tarifa. A két övezetben 12 ezer parkolóhely van és 170 automatát helyeznek majd ki. (A parkolási zónákat ide kattintva nézheti meg.)
Az óbudaiak megúszhatják
Az alpolgármester kifejtette: a fizető övezeten belül élők két autóra 100 százalékos kedvezményt kapnak, míg a másik zónára napi másfél óra ingyenes parkolást, s jár nekik napi kétszer másfél óra az oktatási-nevelési intézményeknél. A zónákon kívül élő III. kerületiek lakásonként két járműre kapnak napi másfél óra ingyenes parkolást és nekik is jár a gyerekek utáni kedvezmény. Cégek esetében 50 százalékos kedvezményt biztosít az önkormányzat, s esetükben nincs háromórás időkorlát a parkolásra – sorolta Puskás Péter, aki arra is kitért: az albérletben élők is kaphatnak parkolókártyát bizonyos feltételek mellett.
A kerület állandó ügyfélszolgálatot működtet az Óbudai Parkolási Kft. Mozaik utcai épületében, emellett június végéig három helyen lesz ideiglenes ügyfélszolgálat. A lakosokat abc-sorrendben hívják majd be, de lehetőség van időpontfoglalásra is; a részletekről február közepén levében tájékoztatják a lakosságot.
Puskás Péter arról is beszámolt, hogy a parkolóautomaták beszerzése öt évig jelent összesen nettó 700 millió forint kiadást az önkormányzatnak, míg a bevételi oldalon nettó 730 millió forinttal számolnak. Ezt követően pozitív tartományba érnek a bevételek. A fizető parkolás elindítása utáni első hónap tesztüzem lesz, amikor csak figyelmeztetik az autósokat, a zónahatárokat pedig legkorábban egy év múlva módosíthatják.