A Szépmúvészeti Múzeumban számolt be a Fidesz-kormányok talán legnagyobb gazdasági sikersztorijáról Varga Mihály. Abban a Szépművészeti Múzeumban, amely hamarosan bezár, hogy – „az elmúlt száz év legnagyobb kulturális beruházásának” hála – a Városligettel együtt megújuljon 2018-ra. A jelenet így nézett ki:
A sikersztori pedig a turizmus, amely most már a negyedik éve folyamatosan nő, azaz újra és újra rekordévet írunk. Most elemezték ki az elmúlt év adatait – pontosabban csak novemberig, de már ebből is kiderül minden – és arra jutottak, hogy még annál is sokkal jobb minden, mint tavalyelőtt volt. Több a külföldi és a belföldi turista, többet költenek, tovább maradnak, egyre több országból érkeznek és az Alföldért pont úgy rajonganak, mint a bulinegyedért. Hogy miért? Hát azért, mert.
Sokkal több a munkahely, jelentősen nőttek a jövedelmek és a családok támogatásai
A fentieket nyilván senki sem vitatja, lássuk tehát a tavalyi adatokat a 2013-asokhoz képest. 7 százalékkal több vendég (összesen 8,9 millió), 5 százalékkal több itt töltött éjszaka (22,74 millió). 15 százalékkal többet hagytak a szálláshelyeken a magyarok, a külföldiek 10 százalékkal. Nincs régió, ami turistát veszített volna, az Alföldre ugyanúgy többen érkeztek, mint Budapest belvárosába. A Dél-Alföldön például 14 százalékos növekedést mértek. Azaz egyre sikeresebbek a vendéglátós vállalkozások: a turizmus jelenleg a GDP 9 százalékát teszi ki, a hazai munkavállalók 11 százalékát foglalkoztatja az ágazat. A tavalytól 2020-ig terjedő időszakban pedig egyre több uniós támogatás jön majd.
Jönnek mindenhonnan, főleg Németországból, Ausztriából és Oroszországból. Az oroszok egyébként mindenhova egyre kevesebbet járnak, Magyarországot viszont egyre jobban kedvelik és az első idei adatok szerint még többen jönnek majd. (Tetszőleges összeesküvés-elmélet beillesztése.) 17 százalékkal több szlovák jött, mint egy évvel korábban és nagyjából 10 százalékkal több cseh és amerikai. Újdonság, hogy még a román turisták is egyre többen vannak.
Varga sajtótájékoztatójának sztárja a SZÉP-kártya volt: 1 millió 46 ezer kártyatulajdonos, 15 milliárdos bevétel a szálláshelyeken. A munkáltatók összesen 76 milliárd forintot töltöttek fel a kártyákra, a tulajdonosok pedig 72,85 milliárdot költöttek el róluk. Tehát jó ötlet volt megőrizni a kártya kedvezményes adóztatását – mondta Varga. Jelenleg a kártyára kivetett adó a legkisebb adóteher az országban.
A dicshimnuszok után természetesen volt szó a Tescóról is – az áruházláncok állami szívatása kapcsán a cég közölte, hogy maradnak ugyan, de 500 embert kirúgnak és 13 boltot bezárnak február elején -, a miniszter azonban gyorsan helyre tette a dolgokat. „Aki olvassa a sajtót – fogalmazott –, az láthatja, hogy nem csak Magyarországon van bajban a Tesco, amely egy magáncég, olyan döntést hoz, amilyet akar. Azt azonban kínosnak tartom, hogy a magyar kormányt vádolja a saját döntésük miatt. A kiskereskedelem hónapról hónapra 5-10 százalékot nő az országban, azaz a magyar piaci helyzet egyáltalán nem indokolta a Tesco lépését. Ráadásul jelentős számú álláshely is van, azaz nem lesz jelentős létszámleépítés, a cégeknek tehát mindig van lehetőség a bővülésre.”