Belföld

Jávor a paksi atomszemétről: “Bakker, ezek csak áttolták Ukrajnán…

....A szerződések notifikációja nélkül.

Az ellenzéki politikus arra reagált, hogy Oroszországba szállították a paksi atomerőmű 2003-as üzemzavaránál megsérült üzemanyag-kazettákat. Az Országos Atomenergia Hivatal (OAH) bejelentette, hogy augusztus közepén már meg is érkezett a szállítmány.

Az MVM Paksi Atomerőmű Zrt. vezérigazgatója Pakson közölte: a tokozott kazettákat vasúton vitték a nukleáris fűtőanyag feldolgozását végző majaki üzembe. Ezzel lezárult az üzemzavar következményeinek felszámolása.

Az útvonal és az időpont minősített adat – idézte az MTI Hamvas Istvánt, akinek a prezentációjából kiderült, a szállítás az ukrajnai konfliktussal nem érintett területen át történt. A vezérigazgató kitért arra, hogy a szállítást egyeztették az Euratom Ellátási Ügynökségével és a Nemzetközi Atomenergia Ügynökség előírásai szerint jártak el. A költségeket nem árulta el, de utalt rá, hogy a francia alvállalkozó kártérítése és az atomerőmű biztosítása együtt fedezte a kárelhárítás költségeit.

Az atomerőmű kétéves, folyamatos működésre elegendő friss üzemanyaggal rendelkezik. Paksra évente háromszor szállítanak friss üzemanyagot Oroszországból. Van példa szárazföldi, vízi és légi szállításra is. “Dolgozunk mindhárom lehetőségen, de engedélyünk a jelenlegitől eltérő szállításra nincs” – mondta, hozzátéve, hogy olyan fázisban van a folyamat, hogy „ha szükséges lesz, megszerezhető az engedély”.

Baji Csaba, az MVM Magyar Villamos Művek Zrt. vezérigazgatója elmondta: a paksi atomerőmű biztonsági kultúrája példaértékű. Az atomerőmű, a nukleáris biztonság elsődlegessége mellett, a lehető legtovább szeretne termelni elérhető áron. Emlékeztetett arra, hogy az Országos Atomenergia Hivatal engedélyezte az 1-es blokk üzemidő-hosszabbítását, a 2-es blokk engedélykérelme folyamatban van, ami az eddigiek szerint problémamentes.

Aaz üzemanyag-ellátás szempontjából indokolt több szállítási mód és útvonal kialakítása, az alternatíváknak nincs biztonsági akadálya. A friss üzemanyag légi úton szállítható, a paksihoz hasonló VVER-reaktorokat üzemeltető országok közül több alkalmazza is – tette hozzá. A sajtótájékoztató előtt a sajtó munkatársai látogatást tettek a 3-as és 4-es blokk reaktorcsarnokában, ahol Kovács Antal, az atomerőmű kommunikációs igazgatója mutatta be a friss üzemanyag-kazetták tárolásának módját, és azt, hogy a friss, – a reaktorban még nem használt – üzemanyag nem bocsát ki számottevő sugárzást.

 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik