Belföld

Eltüntetett 12 millió percet a MÁV

Hat év alatt 23 évet késtek összességében a hazai vonatok – írja az Index.

2008 óta a magyar vasútnak körülbelül 12 millió perc késést sikerült összehoznia csak a személyvonatokon – olvasható az Index MÁV-ot ostorozó írásában. A vasúttársaság nem használ ilyen sokkoló számokat, úgy tálalják ugyanezt, hogy a járatok 12 százaléka késett, vagyis a vonatok 88 százaléka pontos volt.

Ne állítson órát a vonatokhoz!

A statisztika szerint ráadásul egyre kevesebbet várakoztatnak minket a vonatok, míg 2008-ban átlagosan 21 perc volt egy vonat késése, tavaly 15 perc.

Kategóriánként vizsgálva a személyvonatoknak 8 százaléka, a gyorsvonatokének 23, az IC-knek pedig 27 százaléka késik.

Az Index kiszámolta azt is,hogy a MÁV évi 142 és fél millió utasa közül 24-27 millió utast érintenek a késések, egészen pontosan ennyi utazást, a rendszeresen vonatozóknak egy évben sokszor kell elszenvedniük ilyen kényelmetlenségeket. 

Tavaly ősszel mi is megírtuk, hogy nem lehet lemaradni az elővárosi vonatokról, mert rendszeresek a 20-25 perces késések. Akkor a MÁV hosszú listát küldött, miért “zavarérzékenyek” a reggeli és délutáni járatok. Volt a felsorolásban időjárástól, baleseteken és vágányzárakon át a kábellopásig minden.  

Mi is kértünk adatokat a vonatkésésekről. Ezt a táblázatot kaptuk:

 

Elsőre az tűnik fel, hogy 5 perc alatti késést nem is mérnek. Egyszerű utazóként ez is furcsának tűnik, de fogadjuk el, hogy ez szakmailag indokolt. Azt mondják, 4-5 perces csúszás egy távolsági járatnál könnyen összejön egy-egy hosszabb felszállásnál is. És még a német vasútnál is így számolják a pontosságot, 5 és 15 perces limittel. Az osztrákoknak elég az 5 perces limit.

A tavaly júniusi adat kiemelkedően rossz: gyakorlatilag minden második feláras és helyjegyes vonat késett. Erre is van magyarázat: mindenekelőtt a nagy dunai árvíz és átépítés, trafólopás, kábelvágás. A többi nyári hónapban ehhez még hozzájött a kánikula, a túlmelegedett sínek problémája is. 

Tavaly ősszel a váci vonalon is teljes káosz volt az átépítés miatt, gyakorlatilag állandósultak az órás késések, és az ingázókat már kirúgással fenyegették. 

Alig egy hónapja a balatoni vonalon volt káosz napokig, mert az új biztosítóberendezés nem bírta a nyárra odavezényelt Desiro tipusú vonatokat.

IC vagy gyorsvonat?

Érdekes újítás az úgynevezett hibrid IC. Ugyanazon a vonaton lehet Intercity- vagy gyorspótjeggyel is utazni. Ilyenkor az IC-pótjeggyel csak a komfortért fizetünk, a gyorsaságért nem, hiszen, több helyen áll meg a vonat, mint egy klasszikus Intercity. Ilyenek járnak Budapest és Szeged, valamint Budapest és Békéscsaba között, plusz nyáron a Balaton északi és déli partját Budapesttel összekötő vonatokon.

regionalbahn.hu év elején részletesen elemezte a magyar vonatkéséseket, összehasonlítva a német és osztrák vonatokéval. Abból kiderült például, hogy míg az osztrákoknál a legrosszabb, árvizes időszakban is 73 százalékban voltak pontosak a vonatok, a németeknél két hónapban is 70 százalék alatt teljesítettek, nálunk 56 százalékra is zuhant a menetrendszerűség. 

A magyar vasút a legkevésbé pontos Európában, nálunk a vonatok 14 százaléka öt percnél többet késik, még a románoknál és az olaszoknál is jobb a helyzet.

Drága, mégsem jobb

Noha a jegy az ország minden részében ugyanannyi, nyugaton még lehet szép, új vonatokkal utazni, keletre szinte csak a kiöregedett, mocskos szerelvények jutnak.

Litvániában a járatok 99 százaléka öt percnél kevesebbet késik, ezzel a legpontosabbak. Igaz, ugyan, hogy ott 2005 és 2012 között duplájára nőttek a vonatjegyárak, de Magyarországon még ennél is többel.

Általános jegyáremelés ugyan rég nem volt itthon, de burkoltan szerzett némi pluszbevételt a MÁV a gyorspótjegy bevezetésével. Ebben a legfelháborítóbb, hogy a gyorsvonatok sem száguldanak végig a vonalakon, bizonyos szakaszokon minden megállóban megállnak és ha az ember csak pont azon az 50 kilométeren utazik, ahol csak döcög a pusztán nevében gyors vonat, akkor is pótjegyet kell vennie. Még azoknak a nyugdíjasoknak is, akiknek egyébként ingyenes az utazás.

Ugyanilyen lenyúlás az is, hogy egy 240 kilométeres útra kétezer forintot kérnek el kerékpárszállításért ( 4 ezer forintos menetjegy mellé), miközben a vonat teljesen alkalmatlan bicikliszállításra, a fülkés vonatok előterében például csak úgy lehet leállítani kerékpárt, hogy az belóg az ajtókba, nincs hova kikötni.

Kevesebb kártérítés jár

Pár éve már a 15 percnél nagyobb csúszásért járt visszafizetés, 2010 júliusa óta viszont – az Európai Közösségi rendelet szerint – csak félórás késés után.

30-119 perces késés esetén a menetjegy árának (a menetdíj, a fizetett felár, ülőhely díja, pótjegy ára, stb. összegének) 25%-a, 120 perces, vagy ezt meghaladó késéskor pedig a fizetett menetjegy 50%-a jár vissza – tájékoztatta szerkesztőségünket a MÁV.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik