Belföld

Kolosi Péter: Megvan a haditerv

Nagy József
Nagy József

újságíró. 2014. 06. 13. 09:15

A héten elfogadott reklámadó az RTL Klub torkára teszi a kést. Szívatás vagy nem szívatás? Van Mónika vagy nincs Mónika? Mi a közös a Fideszben és a propellerező Aurelióban? A csatorna programigazgatóját kérdeztük. Interjú.

Csúnyán megszívatták szegény Gulyás Gergelyt.

Nem szívattuk meg.

De.

Gulyás azt nyilatkozta, szerinte károsak a magyar társadalomra a kereskedelmi televíziók műsorai. Mire a riporterünk a héten emlékeztette: pár éve még ő maga kérte, hogy ingyenjeggyel, nézőként beülhessen a tehetségkutató műsorunk felvételére. Na, de ha magánemberként élvezi a show-t, politikusként miért tartja károsnak? Mi ebben a szívatás?

Személyes síkra terelni egy „cégek” közti vitát, az bizony mélyütés.

A reklámtörvény a mélyütés.

Tán most bukták el az utolsó, viszonylag jó szándékú, a témában potens fideszes politikus szimpátiáját.

Fogalmam sincs, ki milyen szándékú, de az biztos, hogy Gulyás állításából nem az RTL iránt érzett szimpátia sugárzik. Egyébként pedig a hitelesség alapvető kritérium, akár politikus az ember, akár nem.

A reklámtörvény benyújtója, L. Simon László miután kedden letudta a témában tartott aktuális sajtótájékoztatóját, e szavakkal fordult az újságírókhoz: „Bocsánat, ez egy ilyen műfaj.” Értsd: ég a pofámról a bőr, de kiadták a melót, el kell végezzem.

Remek! Ezek szerint a politikusok sem gondolják komolyan, amit mondanak a reklámadóval kapcsolatban.

Az RTL Klub prüszköl, pedig akár profitálhatna is a kormány ellenében most kibontakozó háborúból.

Hogyan?

A bulvárcsatorna-imidzsből átcsúszhatnak a komoly ellenzéki televízió szerepbe, ráadásul növelhetik a nézettséget.

Az RTL-nek nem célja becsusszanni a komoly ellenzéki televízió szerepbe. Mi azt követeljük, hogy függetlenül működhessünk. Ez és a sajtószabadság nem képezheti vita tárgyát. Aki ezeket támadja, az az alapelveinket, s rajtuk keresztül a létünket veszélyezteti. Amit nem hagyhatunk.

kolosi péter (kolosi péter)Fotók: RTL Klub

A háború növelheti a csatorna nézettségét?

A sajtószabadság magasabb rendű szempont, mint a nézettségi és a gazdasági kérdések, ráadásul szorosan össze is függenek. Nagy nézettségű, tömegekhez elérő független tévé, melynek gazdaságilag is biztosított a függetlensége – ez a sajtószabadság elengedhetetlen feltétele. A reklámadó éppen ezt a gazdasági függetlenséget szándékozik megtörni.

A szerdai RTL Híradó keményen nekiment Orbán felcsúti polgármesterének, az elmúlt négy évben a magát a száz leggazdagabb magyar közé felküzdő Mészáros Lőrincnek. Ez is a háború része?

Mióta a magyarországi híradók nem csupán húsz-huszonöt percesek, az adott nap legaktuálisabb eseményein túli információk is beférnek az adásba.

A reklámtörvény keddi elfogadása előtt Mészáros Lőrinc nem volt hír az RTL Klubon.

De igen, volt, foglalkoztunk már vele. Ahogy nagyon sok más politikai üggyel is. Csak most sokkal jobban észreveszik az emberek. Eddig talán a „kertévék bulvárhíradói”-ból voltunk sokak számára az egyik. Most talán többen érzékelik, hogy két lényegesen különböző hírműsorról beszélünk. Az RTL Híradóban mindig is szó volt politikai ügyekről. Gondoljon csak bele: amennyiben igaz az a széles körben elterjedt feltételezés, miszerint az RTL Híradója szúrta a kormányzó párt szemét, akkor annak is igaznak kell lenni, hogy korábban is foglalkoztunk politikával.

Az ország első számú, mostanáig a bulvárral taroló kertévéje miért pont akkor harap rá látványosan a politikára, akkor áll ki a sajtószabadságért, amikor a hatalom épp az ő bütykét tapossa?

Azért most beszélünk a sajtószabadságról, mert a kormány most korlátozza. És nem most állunk ki érte először: gondolom, ön is emlékszik a permanens vitákra a Heti Hetes kapcsán a kétezres évek elején. Az is a sajtószabadságról szólt.

Akkor is mészároslőrincezne az RTL Klub, ha a TV2 homlokán reszketne a reklámadó célkeresztje?

A reklámadó ellen most is egységesen szólalt fel a teljes magyar média. Ez nagyon nagy dolog. Biztos vagyok benne, hogy eztán is minden esetben, ha a sajtószabadság veszélybe kerül, a teljes szakma ugyanígy cselekszik. Az RTL Klub Magyarország legnagyobb médiuma, így kötelességünk a sajtószabadság védelmezése. Ha van sajtószabadság, nyilván nem harcolunk érte, hanem élvezzük, és tesszük a dolgunkat: szórakoztató műsorokat gyártunk.

Ön szerint valójában mire megy ki ez a meccs? A hatalom igyekszik politikai hámba fogni a komplett sajtót? Vagy ki akarja nyírni, de legalábbis vissza kívánja metszeni a Fidesz-közeli tulajdonba került TV2 konkurensét, az RTL Klubot? Netán arra kényszerítené az RTL Klub tulajdonosát, hogy „kivonuljon a magyar piacról”?

Az a cél, hogy ne maradjon állva jelentős, független tömegmédium. Az RTL eddig is foglalkozott fontos társadalmi, politikai kérdésekkel. Nyilván ez szúrja a hatalom szemét.

Aligha. Persze akadt néhány hír, helyzet, ami leverte a biztosítékot a Habony Művekben, de a nagy kereskedelmik a legkevésbé sem a társadalmi problémák alapos diskurzusban, főműsoridőben történő feldolgozásával tűntek ki, még csak nem is az aktuális hatalom kritikájában jeleskedtek.

Mi mindig is az alapelveink szerint dolgoztunk, azaz független módon informáltunk hír- és magazinműsorainkban. Említhetném a Házon kívült és a XXI. századot. Mondjon két ilyen régen futó és ilyen színvonalas magazinműsort bármelyik másik magyar televízió-csatornán! A főműsoridőben pedig szórakoztatunk, ahogy a nagy kereskedelmi televíziók teszik mindenütt a világon.

Ciki azt kimondani, hogy a nézők többségét nem az életüket amúgy befolyásoló, „unalmas” hírek érdeklik, hanem a „hatos úton kamion ütközött pótos IFÁ-val”? És azt is ciki kimondani, hogy „ha csesztetnek minket Orbánék, odaverünk tiszta erőből”?

Tény, hogy bulvárhírek nélkül nem tartható a magas nézettség.

Egyesek szerint az a reklámtörvény veleje, hogy az állami és az állam által befolyásolható hirdetési milliárdok az utolsó fillérig Fidesz-közeli médiumokon pumpálódjanak át.

A reklámtörvény szándéka nyilvánvalóan a piaci viszonyok befolyásolása piacidegen, sőt piacgazdaság-idegen eszközzel.

Négy-öt éve volt két vezető kereskedelmi rádió Magyarországon, az egyik, mondjuk úgy, Fidesz-közeli, a másik szocibarát. Aztán ahogy a Fidesz 2010-ben hatalomra került, utóbbinak, a hallgatottabbnak egyszer csak elfogytak a hirdetései, kimúlt, s onnantól csupán egy komoly szereplője maradt annak a kerrádiós piacnak, de az legalább jól kitömve reklámmal. Ma két nagy kereskedelmi televízió van Magyarországon. Az egyik Fidesz-közeli, a másik nem az. Folytassam?

Ne! Nyilván és is hallottam már az analógiát, csakhogy ez mégsem az. Ez egy másik piac.

A magyar RTL feje, Dirk Gerkens nyilatkozta pár hete, hogy „ha lesz háború, lesz haditerv is”. Ez ugye már a háború?

Az Országgyűlés fideszes kétharmada kedden elfogadta a sajtószabadságot korlátozó reklámtörvényt. Azaz harcolnunk kell a sajtószabadságért.

Megvan az RTL-es haditerv?

Nyilván.

kolosi péter (kolosi péter)

Mi áll benne? Bertelsmannék szólnak Angela Merkelnek, aki leszidja Orbánt, a magyar miniszterelnök magába száll, s helyreáll a sajtószabadság? Ez a terv? És ha hiába a feddés? Van esetleg törvényi kiskapu? Netán feldarabolják a céget, így húzva ki magukat a reklámadó hatóköréből?

Látott már olyan haditervet, amit nyilvánosságra hoz annak végrehajtója?

Látott már olyan újságírót, aki a „ha lesz háború, lesz haditerv is” mondat után nem kérdezi meg, mi áll a haditervben?

Látott már olyan nyilatkozót, aki válaszol egy ilyen újságírói kérdésre?

Ezt kimaxoltuk… Szóval? Darabolás?

Úgyse válaszolok.

Ezek szerint nem darabolnak.

Semmilyen találgatást nem kommentálok azzal kapcsolatban, hogy mit fogunk tenni. A reklámszakma már lépett. Az RTL Csoport a köztársasági elnökhöz fordult.

L. Simon László szerint a reklámadó célja az arányos közteherviselés.

Nos, ajánlom figyelmébe, hogy a magyar reklámpiac mindössze tizenöt százaléka jut az RTL-nek, ám a reklámadó ötven százalékát nekünk kéne befizetnünk. Hol itt az arányos közteherviselés? Amihez egyébként rendes adófizetőként és munkáltatóként már eddig is tisztességesen hozzájárultunk.

Gulyás Gergely azt mondja, „a reklámadó a média egészségügyi termékadója”.

Igen. Én is citáljak még fideszest a témában? L. Simon nyilatkozza a friss Heti Válaszban, hogy a reklámadó a Jobbik nyomására készült. Én ennek a verziónak inkább hiszek.

Hallotta szerdán Gulyást Fialánál?

Persze. Három „bűnös” műsorral igyekezett indokolni a reklámadót. A Mónika show-val, a Való Világgal és a Big Brotherrel. Először is: a Mónika körülbelül öt éve nincs képernyőn!

Nézettségi, gazdasági, s nem esztétikai okból került le. Gyanítom.

Nem tök mindegy? A kérdés az, hogy van Mónika vagy nincs Mónika. A válasz: nincs!

Azért vették le Mónikát, mert vállalhatatlanul elgagyisodott?

Inkább arról beszéljünk, amit Gulyás Gergely állított.

Beszéljünk, de előbb varrjuk el a mónikás szálat. Az a show, ha még létezne, megérdemelné az egészségügyi termékadót?

Azért nem megyek bele ebbe, mert a sajtószabadság arról szól, hogy a sajtó arról beszél, amiről akar. Ha akar, Mónika show-t csinál, ha akar Való Világot. Persze a törvényeket be kell tartani, s be is tartjuk. Ha meg nagyritkán mégis áthágjuk a szabályokat, megkapjuk a büntetésünket. Ha valaki négy-öt évvel ezelőtt százhússzal hajtott lakott területen, aztán kifizette a bírságot, akkor ma nem illik azt mondani neki, hogy te bizony veszélyes vagy a nemzetre, fizess még jó sokat, ja, és többé ne ülj volánhoz. Hogy van ez?

VV?

Igen, Gulyás említette még a Való Világot, amivel kapcsolatban évekkel ezelőtt tényleg elmarasztalt bennünket az aktuális médiahatóság. Mire mi áttettük a műsort este kilenc órára, ott aztán semmi kivetnivalót nem találtak benne, ennek ellenére mi másfél éve kábelcsatornára vittük. Ezzel mi a baj?

Nagy Testvér?

Harmadikként a Big Brothert nevezte meg Gulyás, no, az több mint tíz éve nincs magyar képernyőn. Úgy egy hónapja ugyan bejelentette a TV2, hogy újraindítja, mire az történt, hogy a reklámadó elfogadása előtti utolsó pillanatban a TV2-t illető terheket némiképpen csökkentette a Fidesz. Hát ebben hol a logika? Komolyan vehető, amit Gulyás mond?

„Bocsánat, ez egy ilyen műfaj.”

Ja. Kárt okozott a társadalomnak az RTL? Micsoda demagógia! És a politikai nomenklatúra micsoda károkat okozott?!

Jaj.

Na, ez is pont akkora demagógia lenne, mint Gulyás állítása.

Gulyásnak eszébe jutott, hogy nem kért ingyenjegyet

E-mailben reagált az RTL-t kritizáló fideszes képviselő az interjúra. Bár kedden a csatorna riporterének még nem tudta megmondani, ma már állítja: nem kért ingyenjegyet az X-Faktor döntőjére. Kattintson a részletekért!

Kicsit még gagyizzunk. Mónika rég volt, nem minősíti, megértem. És ahhoz mit szólt, amikor a Való Világ minap zárult szériájában az utóbb triumfáló bizonyos Aurélio péniszét pörgette a kamerák előtt, s mindezt adta pacekba az RTL Klub?

Először is nem az RTL Klub adta, hanem az RTL2. Egy kábelcsatorna, este tízkor. Európa számos országában megy VV vagy Big Brother, senkit nem zavar, csak nálunk van a hatalom bögyében. A magyar kormány most úgy döntött, megtisztítja a mocsoktól a képernyőt. De ki dönti el, mi a mocsok. Ez is a sajtószabadság kérdése ám. Az ugyanis nemcsak annyiból áll, hogy politikusok nyilatkozhatnak és lehet beszélni politikusokról, hanem az is a része, hogy bármiről szólhat a sajtó. Legközelebb mitől akarja majd megtisztítani a Kárpát-medencét a hatalom? Hol ennek a vége?

Képernyőre való a „propellerezés”?

Ez nem a sajtószabadsággal azonos szintű kérdés.

Kétségtelen, de ha már itt tartunk, metéljük ki ezt a kínos pontot is. Szóval? Aurelio propijának a képernyőn a helye?

Egy kábelcsatornán sugárzott, este tízkor kezdődő beköltözős valóságshow-ba ez is belefér.

Messziről, hunyorogva nézve a reklámtörvény is propellerezés. „Belengetem, és azt teszek veletek, amit akarok.” Nem?

Propellerezés? Hát, ennyire nem tudok hunyorogni.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Generated by  IJG JPEG Library
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.