Az Eduline szerint többen jogi lépéseket tennének a felvétel rossz minősége miatt, azért, mert a beszélőket nem lehetett érteni. A Facebookon csütörtök este létrehoztak egy csoportot, ahova azokat várják, akik problémásnak tartják az írásbeli harmadik részét. (Pénteken 13 óráig több mint 730-an csatlakoztak – a szerk.) Azt tervezik, hogy közösen fordulnak az Oktatási Hivatalhoz, követelik “az eredmények megsemmisítését és kompenzációt, vagy új listening vizsga megtartását a költségek viselésével együtt”.
„Ha három szóval jellemezhetném az angolérettségi hallgatásos feladatát, akkor azt mondanám: szörnyű, tragikus, borzalmas… és akkor még nagyon finoman fejeztem ki magam. Az első hallgatás után tátott szájjal ültem, és még a felügyelő tanár is nagyot nézett. Nagyon el vagyok keseredve” – írta a portál egyik olvasója az érettségi után. A portál megkereste az Oktatási Hivatalt, amely még nem válaszolt arra, milyen lépéseket tesz, ha bebizonyosodik, hogy valóban nehezen érthető, rossz minőségű volt a hanganyag.
Csütörtökön délután a köznevelési államtitkárság még azt tudatta az MTI-vel, hogy rendben lezajlottak az angol írásbeli érettségik országszerte, észrevétel, bejelentés nem érkezett.
9809 érintett lehet
Angolból középszinten 1178 helyszínen 54 314-en, emelt szinten 122 helyszínen 9809-en vizsgáztak. Az Oktatási Hivatal szerint az angol nyelv írásbeli érettségi vizsgája mindkét szinten négy elkülönülő részből állt.
Középszinten az írásbeli vizsga 180 perces volt, ebből az első részre, az olvasott szöveg értése feladataira 60 perc, a második részre, a nyelvhelyesség feladatsorának megoldására 30 perc állt rendelkezésre. A szünet után a vizsgázók 30 percet kaptak a hallott szöveg értése feladataira, végül 60 percet az íráskészség feladatsorára.
Az emelt szintű írásbeli vizsga teljes időtartama 240 perc. A vizsgán az előzőekben is felsorolt vizsgaösszetevők szerepeltek ugyanabban a sorrendben, de a feladatok megoldására fordítható idő sorrendben 70, 50, 30, illetve 90 perc volt.
Az egyes vizsgaösszetevők értékelése emelt és középszinten is egymástól független, és a feladatok megoldását központilag kidolgozott javítási-értékelési útmutatók alapján értékelik.
Petíció lett belőle
Többen sírva mentek ki a vizsgáról. Volt olyan szülő, akinek a gyermeke – miután Amerikában élt egy évig – és az ilyen jellegű feladatok gyakorlásánál korábban sohasem hibázott, most igen, mert esélye sem volt felismerni a szavakat. Aláírásgyűjtés is indult a május 8-ai emelt szintű angolérettségi harmadik része miatt, mivel “a hallott szöveg értése egy alattomos húzás volt a feladatkészítők részéről. A minősíthetetlen hanganyag megértése messze nem tekinthető érettségi követelménynek”. Ezért kérik a feladatsor ezen részének haladéktalan felülvizsgálatát!