Belföld

Állami támogatást kap a Hankook

hankook(1)(1)(960x640).jpg (hankook, )
hankook(1)(1)(960x640).jpg (hankook, )

Jóváhagyta kedden az Európai Bizottság, hogy a Hankook 57,9 millió euró (mintegy 18,1 milliárd forint) állami támogatást kaphasson a Rácalmáson készülő gumiüzem felépítéséhez.

A brüsszeli testület közleménye szerint a beruházás elősegíti a régió fejlődését, az állami támogatás pedig csak korlátozott mértékben torzítja a piaci versenyt, ezért összhangban van az EU regionális támogatásokra vonatkozó szabályaival.

Új munkahelyek

“A Hankook beruházása a tervek szerint 950 új munkahelyet teremt Rácalmáson. Ezzel anélkül lendíti fel a régió fejlődését, hogy indokolatlanul torzítaná az egységes piacot” – idézi a bizottsági közlemény a bizottság versenypolitikáért felelős tagját, Joaquín Almuniát.

A közleményből az is kiderül, hogy Magyarország tavaly decemberben tudatta Brüsszellel, hogy 24,1 millió euró közvetlen támogatást és 33,82 millió adókedvezményt akar nyújtani a Hankooknak a rácalmási beruházás támogatására. A projekt teljes értéke 305,5 millió euró, átszámítva mintegy 95,6 milliárd forint.

Regionális fejlődés

A bizottság közleményében azt is ismerteti, hogy a Fejér megyei térség az ottani magas munkanélküliség miatt jogosult a regionális támogatásra, de mivel a támogatás mind összegét tekintve, mind a beruházás összértékéhez mérten nagy, ezért Brüsszel kénytelen volt megvizsgálni, összhangban van-e az uniós szabályokkal. Végül a bizottság azt állapította meg, hogy a beruházást követően sem lesz a Hankook részesedése 25 százaléknál nagyobb sem az uniós, sem a világpiacon, és a létrehozandó termelési kapacitás sem haladja meg a piac öt százalékát. “Ezért a bizottság arra a következtetésre jutott, hogy az intézkedés regionális fejlődésre gyakorolt pozitív hatása ellensúlyozza az állami támogatás által okozott versenytorzulást” – áll a brüsszeli közleményben.

A Hankook Magyarországon

A Dunaújváros melletti Rácalmáson 2007 júniusában kezdte meg működését a Hankook magyarországi gyára. A cég jelenleg már több mint 2000 alkalmazottat foglalkoztat és évente 12 milliónál is több gumiabroncsot gyárt személygépkocsik, terepjárók (SUV-ok) és könnyű tehergépkocsik számára. A jelenleg folyamatban lévő harmadik beruházási ütem 2014-2015-ös befejezését követően a magyar gyár éves gyártókapacitása 17 millió gumiabroncsra nő majd.

Ezzel párhuzamosan az Európai Bizottság a szlovén és a német regionális támogatási tervek mellett Magyarország 2014 és 2020 közötti, úgynevezett regionális támogatási térképét is jóváhagyta kedden. Ebben Magyarország azt állította össze Brüsszel számára, hogy a tavaly nyáron elfogadott új regionális fejlesztési szabályoknak megfelelően milyen földrajzi eloszlásban milyen megfontolások alapján részesítene vállalkozásokat regionális támogatásban ebben az uniós költségvetési időszakban.

Új regionális támogatási térkép

A bizottság közleményéből kiderül, hogy Magyarország a regionális támogatásokat olyan területen osztaná szét, ahol a magyar lakosság több mint háromnegyede él, a támogatás pedig nagyvállalatok esetén maximum a beruházás összértékének 20-50 százaléka lehet, kis és közepes vállalkozásoknál (kkv) ez az arány magasabbra is emelhető.

“Az új regionális támogatási térkép alapján a magyar hatóságok elősegíthetik a hátrányos helyzetű térségek fejlődését a következő hét évben olyan beruházási projektek támogatásával, amelyek támogatás híján nem jöhetnének létre” – idézi a bizottság közleménye Joaquín Almunia versenypolitikáért felelős uniós biztost.

A brüsszeli kommüniké arra is felhívja a figyelmet, hogy a magyar lakosság 70,4 százaléka él olyan térségekben, ahol az egy főre jutó bruttó hazai termék (GDP) nem haladja meg az EU átlagának 75 százalékát, ezekben a térségekben pedig a beruházások összértékének negyede-fele nyújtható támogatásként. A közép-magyarországi régióban, Pest megyében, ahol az egy főre jutó GDP a magyar régiók közül egyedüliként haladja meg az EU átlagát, a beruházások 20-35 százalékban lesznek támogathatóak.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik