Belföld

László Zsolt a Mesterkurzus Sosztakovicsa

lászló zsolt (lászló zsolt)
lászló zsolt (lászló zsolt)

David Pownall színműve szerint Sosztakovics nem mindig élvezi az életet, László Zsoltnak viszont nincs oka panaszra. Huszonöt éve színpadon van, megeleveníti a színházi irodalom legnagyobbjait, szerepel filmekben, televíziós sorozatokban, rengeteget szinkronizál, érzelmekkel teli hangját ezer közül is felismernénk.

David Pownall színművét Cserhalmi György rendezésében mutatják be 2014 februárjában, a Kozák András Stúdióban.

Az 1948-ban játszódó történet egyszerű: Sztálin és Zsdanov, a nagy Szovjetunió teljhatalmú urai, a Kremlbe hívják a világhírű Prokofjev és Sosztakovics zeneszerzőket. Nyakalják a vodkát, és a vendégeiket is erre kényszerítik. Látszólag a művészet és zene társadalmi funkciójáról provokálnak vitát, valójában Prokofjev és Sosztakovics megalázása a céljuk. A történet újabb és újabb váratlan fordulatot hoz. David Pownall művében mesterien keveri a humort a gyilkos szatírával, sőt néha tragikus hangot is megüt – de a végére mégis a művészet magasztosul föl az eszement politikával szemben

 

A két zeneszerzőt Derzsi János és László Zsolt alakítják

László Zsolt arra a kérdésre,hogy a Nemzeti Színházban eltöltött több mint tíz év után, miért döntött az újraformálódó székesfehérvári társulat mellett elmondta: több lehetőség közül választhattam. Azt éreztem, ki kéne próbálni egy olyan helyet, ahol még nem voltam. Főiskola után a Radnóti Színházba szerződtem, akkor heten mentünk oda fiatalok, nagyjából egyívásúak. Amikor az Arany János Színház átalakult Új Színházzá, teljesen új társulattal indultunk el. A kezdés a Nemzetiben szintén egy ilyen izgalmas élmény volt. Arra gondoltam, hogy ez az izgalom most itt, Fehérváron utolérhet.

A Kozák Stúdió egy kis intim tér, jobban át lehet érezni az egész auráját, hangulatát. Fura, mert közben a darabot nagyszínpadra írták. A Mesterkurzus, zenészekről lévén szó, hogyha jó, akkor tényleg egy kis kamaramuzsikává tud alakulni – mondta a Jászai Mari-díjas színművész a Mesterkurzus főpróbahetén adott interjúban.

A művészet és a hatalom kérdései

A rendező, Cserhalmi György szeretné a Mesterkurzust minél jobban bezsúfolni a kis térbe, hogy nagyobb legyen a nyomás, a feszültség. „A téma hordozza ezt. Előbb-utóbb mindenki felteszi magában a kérdést: hogyan is vagyunk mi a hatalommal? A művészet és a hatalom örökké összefonódott, mégis kibékíthetetlen, néha összeborulós kapcsolatát boncolgatja a történet. Kölcsönösen manipulálják egymást, jönnek-mennek, mint a búvópatak vagy mint a kosárfonás. Néha haragban vannak, néha úgy tűnik, hogy jóban – ám valójában sosincsenek békében.”

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik