A Control kétórás, forgalomkorlátozással járó sztrájkot fog tartani, a Magyarország felett átrepülő forgalmat kiszolgáló irányítás csökkentett kapacitással fog üzemelni, és a közelkörzeti, valamint toronyirányítás is 50 százalékos kapacitással üzemel csütörtökön délelőtt 9 és 11 óra között.
Felhívták a figyelmet, hogy az átrepülő forgalomban késésekre kell számítani az európai szintű sztrájk miatt, míg a közelkörzet és a torony irányítás várhatóan el tudja látni a felmerülő igényeket.
Az Irányítástechnikai Dolgozók Független Szakszervezete (IDFSZ), valamint a Légiforgalmi Irányításban dolgozók Független Szakszervezete (LIFSZ) is csatlakozik a demonstrációhoz. A szakszervezetek a két órás megmozdulás időtartama alatt olyan mértékű szolgáltatásokat biztosítanak, amelyek az irányítók által kezelt forgalom biztonságos kiszolgálását teszik lehetővé.
A repüléstájékoztató szolgálat a belföldi, nem műszeres (látás utáni) kisgépes repülések tájékoztatását a megmozdulás időtartama alatt felfüggeszti. A Légiforgalmi Igazgatási, Gazdasági és Oktatási Szakszervezet (LIGOSZ) munkavállalói fórum keretében fejezi ki szolidaritásukat.
Keddig az MTI információi szerint 9 ország légiforgalmi irányítói jelezték, hogy részt vesznek vagy az európai légiforgalmi irányítók ernyőszervezete, az ATCEUC (Air Traffic Controllers European Unions Coordination) szerdai, vagy az ETC csütörtöki megmozdulásában.
A szerdaiban Olaszország, Portugália, Ciprus és Málta vesz részt, a 30-i megmozdulásban pedig Franciaország, Olaszország, Szlovákia, Csehország, Ausztria és Magyarország légiforgalmi irányítói. A német irányítók korábban ugyan azt közölték, hogy csatlakoznak valamelyik sztrájkfelhíváshoz, de ezt később visszamondták.
Az ATCEUC 14 ezer légiforgalmi irányítóhoz intézett felhívást, hogy szerdán közösen tiltakozzanak az Európai Bizottság Egységes Európai Égbolt (SES) programja, illetve a 2015 és 2019 közötti időszakban elvárt irreális teljesítménycélok ellen.
Egy nappal későbbre, január 30-ra az Európai Közlekedési Dolgozók Szövetsége (ETF) jelentett be megmozdulást, mivel úgy látja, hogy az egységes égbolt miatti változások veszélyeztetik a légiforgalmi irányítók munkahelyeit, a jogszabálycsomag célkitűzései megalapozatlanok, túlzóak, egyértelműen a légitársaságok érdekeit védik, továbbá negatív következményekkel járhatnak a repülésbiztonságra és a légiforgalmi szolgálatok működésére nézve.
Az ATCEUC 2013 októberében már meghirdetett egy hasonló akciót, amelyet később visszavont, mert az Európai Bizottság jelezte: hajlandó komolyan tárgyalni a repülésbiztonságot és a költséghatékonyságot érintő kérdésekben. Álláspontjuk szerint azonban az egyeztetés nem hozott valódi eredményeket.
A SES programot az Európai Bizottság és az Eurocontrol kezdeményezte 2008-ban, lényege, hogy a jelenleg széttagolt, a tagállamok kezében lévő légiforgalmi irányítást összevonják, hogy rövidítsék a repülési útvonalakat.