Belföld

Közmunkásokkal takaríttat a MÁV

Nyugati pályaudvar (nyugati pályaudvar)
Nyugati pályaudvar (nyugati pályaudvar)

Több száz munkanélkülit vesznek fel fél évre a vasúttársasághoz, hogy nyolc órában az utasvárókat takarítsák. A dolgozók kiakadtak.

Még ebben a hónapban kötelezően, állami utasításra fel kell venni állomásonként 2-6 munkanélkülit az utcáról, fél évre! (…) A vágányok közé sem mehetnek vizsga hiányában, holott télen van esély hóra, a váltókat tisztán tarthatnák, de nem. Maximum a peronokat sepregethetik, sózhatják” – idéz a Blikk egy, a MÁV berkeiből kiszivárgott és az interneten köröző e-mailt.

A levél ismeretlen szerzője szerint ez csak a foglalkoztatási adatok kozmetikázáshoz kell, hiszen épp áprilisig, a parlamenti választás időpontjáig szerződnének velük. Főként azok veszik rossz néven a központilag elrendelt létszámbővítést, akiket a közelmúltban küldtek el a vállalattól a takarékosság jegyében.

A lap érdeklődött a közmunkaprogramot irányító belügyi tárcánál, ahol azt mondták: a MÁV mint országos közfoglalkoztató magától jelezte, hogy mennyi közmunkást alkalmazna. A kormányrendelet szerint november 1-jétől fél évre 200 ezer embernek kell a közmunkaprogramban elfoglaltságot adni, ezen belül 100 ezernek négy hónapos képzést is állami vállalatoknál, önkormányzatoknál, hatóságoknál és így tovább.

A vasút például 580 embert képez ki faipari gép vagy motorfűrész használatára. A tárca szerint értelmes, télen is végezhető, “értékteremtéshez kapcsolódó foglalkoztatás” a cél.

Nyolc óra munka

A vasútnál megerősítették: összesen 337 állomáson dolgozik majd mintegy 850 közfoglalkoztatott. A peronokat, utasvárókat, csarnokokat takarítják nyolc órában. A kisebb állomásokon általában ketten, a nagyobbakon öten-hatan, a budapesti főpályaudvarokon nyolcan-tizenketten. “A közfoglalkoztatásos takarítóknak nem az a dolga, mint a velünk szerződött takarítócégnek. Csoportos létszámleépítés pedig csak vezetői pozíciókat érintett, szolgálati munkaköröket nem” – állította a MÁV sajtóosztálya.

Ha munkanélküliek munkához jutnak, annak csak örülni lehet” – nyilatkozta a Blikknek Papp Zoltán, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke. Ám ésszerűsítés címszóval már sok olyan alkalmazottjától megvált a vasút, aki épp ilyen, szaktudást és egészségügyi alkalmasságot nem igénylő munkakörben dolgozott. Papp szerint a közfoglalkoztatottak melegedését, étkezését, illemhelyhasználatát is meg kell oldani az állomásokon, ami pluszkiadást jelent.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik