Kovács Zoltán ismertetése szerint a két év alatt megújult rendszerben a tanulmányi eredménytől vált függővé az ösztöndíj nagysága, amely az idén akár havi 14 ezer forintot is jelenthet. A támogatottak 53 százaléka roma származású.
Fotó: MTI/Komka Péter
Az államtitkár hozzátette, hogy az ösztöndíjrendszer mellett az esélyegyenlőségi, a továbbtanulást segítő, a Tanoda és a második esély típusú, valamint a hazai és nemzetközi testvériskolai programok összesen több mint 16 ezer gyermekhez jutnak el.
A halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek esélykülönbségének kiegyenlítését célzó Integrációs Pedagógiai Rendszer az utóbbi évek tapasztalatai alapján javulást hozott a mintegy 2000 köznevelési intézmény tanulói és óvodásai körében – magyarázta.
Ácsi módszer
Lakatos Béla, Ács roma származású polgármestere – 2004 és 2010 között a Gárdonyi Géza Általános Iskola igazgatója – a sajtótájékoztatón beszámolt arról, hogy 2004-től felmenő rendszerben kezdték meg az integrált oktatást. Minden évben újabb évfolyammal bővült az integrált osztályok száma, ahol nemcsak romák, hanem sajátos nevelési igényű gyerekek is együtt tanultak a többiekkel.
A polgármester elmondta, igazgatása alatt az iskola gyermeklétszáma 500 és 600 között volt és a tanulók közül 120 szorult fejlesztésre. A folyamatba bevonták a szülőket, mentori rendszert alakítottak ki, amelyben egy tanár 6-7 gyermek fejlődéséért vállalt felelősséget, emellett hangsúlyos volt a tanárok képzése is.
Az iskola később szakképzéssel is foglalkozott, évente 20-30 tanulónak adtak szakmát a kezébe, és kétharmaduk állandó munkát talált – mondta Lakatos Béla, hozzátéve, hogy az általuk megvalósított módszert akkor lehet sikeresen átvenni, ha a fejlesztésre szoruló tanulók aránya 30 százalék alatt marad.