A büntetőeljárásban több mint 5 éve, egyéb vitás ügyekben már több mint 15 éve törvénnyel támogatott lehetőség a mediáció. Mediátor segítségével a felek maguk rendezhetik vitás ügyeiket, így a konfliktusok gyorsabban és hatékonyabban zárhatók le.
Mint szakember, miért tartja fontosnak, hogy inkább a mediációt válasszák az emberek és ne a bírósági tárgyalást?
Van, amikor helye van a bíróságnak a konfliktusok rendezésében, például, ha a felek már nem hajlandóak erőfeszítést tenni a kialakult helyzet rendezéséért, ha feladják azt a lehetőségüket, hogy saját életükben ők hozzanak döntést. Mi a Partners Hungary Alapítványnál végzett mediációban a feleket abban tudjuk segíteni, hogy egy külső, semleges fél, (mediátor) vezetésével zajlódjon a megbeszélés, a párbeszéd hatására javuljon a kommunikációjuk hatékonysága. Itt nem a külső fél fog igazságot osztani, a mediátor módszertani felkészültségével a feleket képessé teszi arra, hogy saját szükségleteiket, érdekeiket kimondhassák, de a másik felet, amennyire lehet értő figyelemmel hallgassák és empátiával megértsék. A részvétel önkéntes, az egyéni motivációkra épít. A folyamat hatására a pozíciók helyett az együttműködés, a problémamegoldás lesz jellemző az érintettek hozzáállására. Így a régóta fennálló konfliktusok új szemszögből is láthatóvá válnak. A beszélgetések, egyeztetések eredményeként újraépülhet a bizalom és a konszenzuskereső magatartás, vagy éppen lehetővé válik egy kapcsolat, egy munkaviszony humánus lezárása. Mivel a módszer nagyon kreatív, az egyéni igényekre épít, így sok olyan megoldás születését láttuk, amit előre egyik fél sem tudott volna kigondolni.
Forrás: Kukity Kriszta / Facebook |
Békésebb megoldás?
A bíróságon az ügyvédek képviselik a feleket, ami egy versenyhelyzetet eredményez eleve. A bíró a törvényi lehetőségeket figyelembe véve hoz egy döntést, legtöbbször az érzelmi igények figyelmen kívül hagyásával. Nálunk a mediáció során olyan érzelmi szükségletek feltárására is sor kerül, ami a megromlott helyzetek békítését eredményezi, a közös álláspontok megtalálását, a konfliktusok kezelését. A cél, hogy a probléma mögé nézzünk, de mindeközben a jövő építésén dolgozzunk, mert a kívánt állapot a fontos. Az, hogy egy-egy érzelmi szükséglet, (pl. figyelem, nyugalom, megértés stb.),mit jelent az egyéneknek, miért fontos nekik. Ha ezt sikerül megértetni a másik féllel, ez már önmagában is nagy eredmény. Ha történik megállapodás, azt a mediátor írásba foglalja, hogy a felek hosszú távon is pontosan tudják, ki, mit vállalt, mire kell figyelnie.
Milyenek a visszajelzések? Hatékony módja ez a konfliktuskezelésnek?
A bírósági eljárások betartása 30 százalék körül mozog. A mediációs esetekben 80 százalék körül van a megegyezések aránya, és körülbelül ugyanilyen arányban mérték a megegyezések megvalósítását is. Mivel hazánkban gyerekcipőben jár a mediáció, ezért az ismertsége alacsony, kevesen tudnak róla és kevesen mernek belevágni a közvetítő folyamatba. Lehet, ha többet tudnának a folyamatról, a lehetséges kimenetekről, akkor nagyobb bátorsággal jönnének. Amikor a büntetőügyi mediációt bevezették Magyarországon, akkor a törvényi rendelkezések segítették az elterjedését, de még így is megyénként nagy eltérést tapasztaltunk az alkalmazásban. Viszont az eredményességet mutató számokban nagyon magas elégedettséget és megállapodási számot regisztráltak. Kicsit még a polgári mediáció számait is túlszárnyalták az eredmények, amire eleinte senki nem számított.
Általában kik és milyen esetekben veszik igénybe a mediációt?
Az esetek különböző területekről érkeznek, lehet családi, gazdasági, munkahelyi, szomszédsági, környeztevédelmi, oktatási ügyek: mind beleférnek a megkeresésébe, ahol emberek közötti konfliktus tartósan fennáll, érdemes lenne gondolni a mediációra. A közvetítés általában 3-4 alkalom után hoz tartós eredményt, tehát elég rövid idő alatt kezelhetővé válik egy probléma. Akiknek fontos az idő, a pénz, a lehető legjobb megoldás megtalálása, a hosszú távú, tartós megoldás, azok az emberek veszik igénybe leginkább a konfliktuskezelés fenti módját.
Tudják az emberek, hogy ezt a módját is választhatják egy-egy probléma megoldásának?
A Partners Hungary Alapítványt ajánlások útján és honlapon keresztül keresik az ügyfelek, legkönnyebben családi ügyben, mert sajnos hazánkban, az üzleti életben kicsit mérsékeltebb a nyitottság a mediáció iránt. Mi országszerte tartunk képzéseket szakembereknek, így tudnak rólunk a szociális szféra dolgozói, a civil szektor szereplői, a pedagógusok is, de néha még az ügyvédek is ismerik a módszert. Akik közülük magas minőségű szolgáltatást nyújtanak ügyfeleiknek és felismerik a mediáció lehetőségét egy-egy ügyben, képesek átirányítani hozzánk ügyfeleiket, hiszen tudják, hogy az elégedett ügyfél visszatér hozzájuk. Mindenesetre nagyon sok információra, cikkre, interjúra, kisfilmre lenne szükség ahhoz, hogy a köztudatban ott legyen a mediáció lehetősége. Az új törvényi rendelkezések talán segítik ezt a folyamatot, mert beterelik az ügyfeleket a bíróság előtt az egyezkedés lehetőségébe. Itt már mindenki maga dönt, hogy megtalálja-e az egyezkedés általi lehető legjobb megoldást, vagy a bírósági döntést választja inkább.