Belföld

Figyel a gázpedálra? Ennyit fizethet a gyorshajtásért!

gyorshajtás (gyorshajtás)
gyorshajtás (gyorshajtás)

Hazánkban 300 új traffipax került az utakra, mégis sok a szabálysértő. De miért?

A személyi sérülésekkel járó balesetek többsége ma is a gyorshajtások miatt következik be. Szinte nincs olyan nap, hogy ne lehetne hírt hallani tragédiákról, családokat teljesen ellehetetlenítő drámákról, mégis szomorú a statisztika. Sietünk, sokszor indokolatlanul gyorsan és lehetetlen útszakaszokon előzünk: Magyarországon ez a mentalitás jellemző. Persze Európa más országaiban sem különbek a sofőrök, a szankciók viszont mások, hol enyhébbek, hol jóval súlyosabbak. Olaszországban például a balesetek 60 százaléka tudható be a gyorshajtásnak. Igaz, az utakon, autópályákon táblákkal előre jelzik, ha a közelben traffipax lapul. Az a pilóta, aki 10 km/h-val lépi át a megengedett korlátot minimum 39, maximum 159 eurós bírságra számíthat, ez nagyjából 11-46 ezer forint között mozog.

Nagy-Brittaniában valamivel kedvezőbbek a viszonyok, vagy inkább nyugodtabbak a sofőrök. Igaz a dugók gátolják is a volán mögött ülőket, a nagy forgalom miatt nincs sok lehetőség a száguldozásra. Ha valaki mégis kicsit jobban „odalép” a gázpedálra, az 60 fontos helyszíni bírsággal gazdagodhat, súlyosabb túllépés esetén ez a szám elérheti a 2500 fontot is. Vagyis a büntetés 20 ezer forinttól, 850 ezer forintig terjedhet.

Oroszországban a brit vérmérséklet ellenkezője érzékelhető, az autósok úgy érzik, a kormány mögött bármit megtehetnek. A kiszabható bírság pedig maximálisan partner ebben, aki ugyanis 10-20 km/h-val lépi át a sebességhatárt, az 100 rubelt, vagyis 700 forintnak megfelelő összeget fizet. Az országban a gyorshajtás mellett az ittas vezetések száma is kiugró, sőt, a sofőrök többsége úgy vásárolja a vezetésre jogosító okmányt. Na de mi a helyzet hazánkban?

Itthon a rendőrség az utóbbi időben 12 milliárd forintot költött kamerákra, illetve különböző mérőeszközökre. 300 új traffipax került az utakra, mégis akad gyorshajtó bőven. Tapasztalatok szerint a sebességkorlátozó táblák egyáltalán nem veszik el az autósok kedvét, egy-egy rendőr látványa viszont annál hatásosabb a sofőrök körében.

Ahogy az a képünkön is látszik, Magyarországon 30 és 300 ezer forint között mozog a büntetés összeghatára. Van, aki tudja mennyi az a plusz, ami még megengedett, és van olyan is, akinek semmi sem drága, ha vastag a pénztárca, úgy érzi, hajthatja a lóerőket. „Rendszerint betartom a szabályokat, ebbe belefér az, hogy lakott területen belül 50 helyett, nemegyszer 60-al közlekedem. Annyit viszont nem ér a száguldozás, hogy súlyos összegeket fizessek feleslegesen, de ami talán ennél is fontosabb, az a biztonság, végülis nem véletlenül találták ki éppen ezeket a korlátokat. Aki gépjárműbe ül, az felelős a saját és embertársai testi épségéért, ezt mindig szem előtt kell tartani. Egy esetleges incidensnél életeket, családokat tesznek tönkre figyelmetlen és meggondolatlan autósok, ez elszomorító” – fogalmazott a Győr24 egyik olvasója Eszter, aki bár még csak 10 éve vezet, mégis rutinos sofőrnek számít, hiszen üzletkötőként naponta több száz kilométert tesz meg.

2013 első hónapjaiban ugyan csökkent a balesetek száma, az okokon belül a gyorshajtás 27-ről, 30 százalékra nőtt, gyakorlatilag minden harmadik karambol a gyorshajtók miatt következik be. „Nem igazán lehet erre a problémára jó megoldást találni. Ha magasabb lenni a bírság, vélhetően akkor is akadna olyan, aki jócskán átlépi a határokat. Ráadásul sokszor külföldiek okoznak balesetet, akik saját hazájuk szabályaihoz szoktak, gondoljunk csak Németországra, ahol az autópályán nincs sebességkorlát” – ezt már egy másik olvasónk, Gergő árulta el portálunknak.

A vélemények megoszlanak, egy azonban biztos: érdemes a szabályos keretek között közlekedni, az emberi élet ugyanis a száguldozásnál többet ér!

Ajánlott videó

Olvasói sztorik