Csütörtökre ismét több megyére adott ki riasztást az Országos Meteorológiai Szolgálat a várható jelentős mennyiségű csapadék, az erős szél és a hófúvás miatt. Kezdetben a Dunántúlon, majd délutántól a Duna-Tisza köze nyugati, délnyugati részén (Pest, Bács-Kiskun megyében) a legerősebb széllökések ereje meghaladhatja a 70 kilométeres óránkénti sebességet. A Dunántúl középső részén 80 kilométer/óra körüli, a Balatonnál és a magasabban fekvő területeken még ennél is erősebb széllökésekre is számítani kell. Késő estétől északkeleten is viharossá fokozódik a szél.
A lehulló csapadék mennyisége csütörtökön a Dunántúlon és a középső országrészben több helyen is elérheti a 20 millimétert. Az esti, késő esti óráktól a Dunántúl északkeleti részén, majd Pest megyében az eső havas esőbe, havazásba vált. Ezután viszont jobbára megszűnik a csapadék, és csak helyenként hullhat, várhatóan legfeljebb 2 centis hó. A kevés havat ugyanakkor viharos szél hordhatja – hangsúlyozta a meteorológiai szolgálat.
Csütörtökre az erős széllökések miatt 11 megyére, valamint a főváros területére adott ki elsőfokú figyelmeztetést a meteorológiai szolgálat. E szerint Győr-Moson-Sopron, Komárom-Esztergom, Vas, Veszprém, Fejér, Zala, Somogy, Tolna, Baranya, Bács-Kiskun és Pest megyében, valamint a fővárosban a várt legerősebb széllökések sebessége meghaladhatja a 70 kilométer/órát. Komárom-Esztergom, Fejér és Pest megyére, valamint Budapestre a gyenge hófúvás miatt is kiadták az elsőfokú figyelmeztetést. A jelenlegi előrejelzés szerint pénteken északkeleten erős hófúvás lehet. Emiatt Borsod-Abaúj-Zemplén és Szabolcs-Szatmár-Bereg megyére péntekre már másodfokú figyelmeztetést adott ki a meteorológiai szolgálat.
Pénteken senki ne induljon útnak északkeletre!
Az előrejelzések szerint pénteken az északi és az északkeleti országrészben hófúvásokra lehet számítani, a Magyar Közút Zrt. arra kéri a járművezetőket, hogy az érintett területen senki ne induljon útnak. Pécsi Norbert Sándor szóvivő emlékeztetett rá, hogy a hótorlaszok megszüntetése rendkívül idő- és energiaigényes, eredményesen csak a havazás és a viharos széllökések befejeztével lehet majd fellépni. A cég hóeltakarításra és síkosságmentesítésre felkészített járművei és üzemmérnökségi dolgozói 12 órás váltásban dolgoznak a következő napokban. A hótorlaszok megszüntetése elsőbbséget élvez a főutakon és a forgalmasabb mellékutakon. A Magyar Közút Zrt. bérelhető munkagépeket is az utakra rendel és szükség szerint országos vagy regionális szintű átcsoportosításokat is végrehajt gépparkján belül – tette hozzá a szóvivő. Az FN24 információi szerint a hókáosz idején például Hajdú-Biharban az is gondot okozott, hogy március elsején lejártak azok a szerződések, amelyek alapján külsősök segítették az utak megtisztítását.
Hókáosz és a hatóságok korábbi hibái
Több szakmai hibát is elkövettek a hatóságok a hóvihar miatt kialakult helyzetben – mondta a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő volt elnök-vezérigazgatója az ATV Egyenes Beszéd című műsorában. Reményik Kálmán hibának nevezte, hogy március 15-én este, amikor teljes útzárat rendeltek el az autópályákon, a hatóságok nem engedték fel az Állami Autópálya Kezelő járműveit, pedig akkor könnyen meg tudták volna nyitni a másik útpályát, és meg tudták volna fordítani a forgalmat.
A szakértő maga is az M1-es autópályán volt, ahol azt tapasztalta, hogy a 60-as kilométerkőtől a 120-asig jégbordás volt az út, tehát 99 százalékos biztonsággal kijelenthető, hogy ezen a szakaszon nem volt megfelelő az alásózás. Szerinte olyan eset is volt, hogy a szalagkorlát átvágásával csak néhány autót tudtak visszafordítani a hatóságok, mert a külföldi kamionosok nem voltak hajlandóak megfordulni, mert ők Bécs felé tartottak. Ezt nem lett volna szabad megengedni. A szakértő úgy véli, sokat segítene az autósoknak, ha itthon is bevezetnék az úgynevezett TMC rendszert, amely jelezné, ha valahol baleset vagy torlódás van az autópályán.
Azt, hogy a mentés nem ment zökkenőmentesen, az osztrák segítők is látták. Christoph Pollinger, az ASFINAG sajtóreferense az FN24 kérdésére elmondta, osztrák autópálya-kezelőként nem kívánják értékelni a magyar hatóságok munkáját. Magától értetődő volt, hogy Ausztria – mivel nem volt égető szüksége a járművekre – azonnal az akut időjárási helyzettől szenvedő szomszédja segítségére siet. Arra a kérdésre, hogy fel lehet-e készülni az olyan rendkívüli körülményekre, mint amilyeneket az ünnepi hétvégén tapasztalhattunk, Christoph Pollinger elmondta, az osztrák autópálya-kezelő már hónapokkal a téli szezon előtt alaposan és lelkiismeretesen felkészül minden lehetséges időjárási körülményre.
A bűnbakok?
Korábban a hvg.hu miniszteri forrásokra hivatkozva azt írta, hogy a belügyminiszteri jelentés bírálta a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot, mert túl későn rendelték el a kamionstopot, valamint az Országos Meteorológiai Szolgálatot, mert nem értesítették időben a belügyi tárcát. Ugyanakkor lapunk megtudta, hogy a szolgálat írásban és telefonon is tájékoztatta a Belügyminisztériumot a nemzeti ünnepen várható, illetve az azt megelőző és követő napok időjárásáról. Az OMSZ naponta többször is szolgáltat friss információkat, előrejelzéseket, figyelmeztetéseket a belügyi tárcának a várható időjárásról, és nem történt ez másképp március 14-én sem.
Orbán az igazság nyomában
Orbán Viktor megkapta a jelentést, amelyet kedden este tanulmányozott át, ezután dönt a további sorsáról – mondta a Blikknek Havasi Bertalan, a kormányfő sajtófőnöke. A lap úgy tudja, a miniszterelnök más forrásokból is tájékozódik, s a jelentés tartalmát összeveti a szerzett saját tapasztalataival. Korábban a Népszabadság azt írta, hogy Habony Árpád, a miniszterelnök stratégiai főtanácsadója felvetné Pintér Sándor felelősségének a kérdését is. A lap információi szerint Orbán Viktornak nem áll szándékában felelős keresése, a Fideszben úgy látják, a cselekvés megfelelő volt, a kommunikáció viszont nem volt szerencsés. Mostantól egyébként akár a hó fogságában rekedtek is üzenhetnek Orbán Viktornak az interneten. A megszólalóktól annyit kérnek, hogy maximum két-három percbe sűrítsék bele, mi az, ami konkrétan felháborítja őket, kerüljék az általánosítást. A kapott videókat feltöltik a legnagyobb videomegosztó oldalra.
Áder János Ibrányban
A köztársasági elnök Ibrány térségében tájékozódik a rendkívüli időjárás által okozott károk elhárításáról, a Magyar Villamos Művek helyreállítási munkálatairól. A múlt heti havazás miatt a térségben sokan maradtak áram nélkül.