Belföld

Kiderül, milyen jó az iskola

iskola (iskola, diák, érettségi, )
iskola (iskola, diák, érettségi, )

Megjelentek a 2012-es országos kompetenciamérés iskolákra vonatkozó és tanulói adatai. Az országos jelentésre még várni kell.

Az országos kompetenciamérésnél minden évben három teljes évfolyam (6., 8., 10.) tanulóit vizsgálják: nem a tantárgyi tudást, hanem a munkaerőpiac és így az állampolgár számára is alapvetően fontos szövegértési és matematikai készségeket, képességeket mérik fel.

A felmérés telephelyi jelentéséből megismerhetőek az adott iskola, és az egyes osztályok teljesítményadatai, az iskolai munka fejlesztő hatása. Megtudható, hogy az iskolába járó diákok szociokulturális hátterük szempontjából milyenek, és látható az is, hogy az ebből adódó hátrányokat az iskola mennyiben tudja kompenzálni.

A tanulói jelentésből megtudható, hogy a tanuló pontosan milyen feladatokat kapott, azokat milyen eredményesen oldotta meg, mindezt ahhoz is viszonyítva, hogy a többi gyerek az adott feladatot milyen sikerrel teljesítette. Az is látható, hogy a gyermek teljesítménye az ország összes tanulója, az iskola tanulói, illetve az osztály tanulói teljesítményéhez viszonyítva milyen.

A jelentés bemutatja, hogy az előző (két évvel az előtti) méréshez képest a tanuló teljesítménye hogyan változott. Az információkat a szülő a tanulói mérési azonosító szám felhasználásával ismerheti meg, ezt a tanulók a méréskor kézhez kapták, de az iskola bármikor képes újra megadni.

Kitértek arra is: a mérés megírása előtt vagy azt követően a tanulók kézhez kapnak egy-egy tanulói kérdőívet. A kérdőívben – amely a mérési rendszer egyik fontos eleme – a tanulók szociokulturális hátteréről szerepelnek kérdések. A válaszokat a tanulók szüleikkel együtt adják meg. A tanulói kérdőív kérdéseire adott válaszokat az érintettek (szülők, tanulók) hozzájárulása nélkül az iskola nem ismerheti meg, azokat nem kezelheti.

Az előző évek eredményei szerint nem romlottak, de nem is javultak a diákok átlagos teljesítményei. Tavaly az is kiderült, hogy minden ötödik 10. évfolyamos diák (a szakképzőiskolások) tudása megragad a hatodikos általános iskolás szinten. Szakértők szerint nem várható változás idén sem. Az országos kompetenciamérés általános összefüggéseit elemző országos jelentésre még várni kell, annak megjelenésének jogszabályi határideje május 31.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik