Belföld

Oktatási kerekasztalt hív össze a HAT

A Hálózat a Tanszabadságért (HAT) Oktatáspolitikai Kerekasztalt hirdet a demokratikus politikai erők számára.

A szervezet szerint az alapkérdésekben konszenzust kereső politikai kultúra elengedhetetlen a köz- és felsőoktatás távlatos átalakításához, az oktatás nemzeti ügy, többé nem lehet a politikai váltógazdaság prédája. A HAT célja az oktatáspolitikáról való gondolkodásban jelenleg is meglévő közös pontok, közösként értékelhető elképzelések azonosítása.

„Az oktatásban érintett civil szervezetek, a Szülői Hálózat, valamint az Oktatói Hálózat és a HAT által megalkotott Oktatáspolitikai Alapelvek azokat a sarokköveket tartalmazzák, amelyeket elengedhetetlennek tekintünk az eredményes, hatékony, méltányos és progresszív oktatási rendszer kiépítéséhez. Ezeket közreadva, vitára bocsátva konzultációt és szakmai együttműködést ajánlunk a politikai erőknek abból a célból, hogy a továbbiakban törekvéseink ismeretében alakítsák oktatási stratégiájukat. Alkalmat kínálunk arra, hogy a meghívásunkat elfogadó politikai erők képviselői maguk is kifejtsék meghatározó stratégiai elképzeléseiket, cselekvésük vezérmotívumait” – áll a HAT közleményben.

Az alapelveiket elfogadni kész politikai erők számára kétoldalú szakmai együttműködést is felajánl a szervezet, amely úgy véli, szükség van a mindenkori potenciális kormányzó erők közötti konszenzusra a legalapvetőbb kérdésekben ahhoz, hogy az eredmények beérjenek, a tendenciák megmutatkozzanak.

A HAT olyan oktatáspolitikai fordulatot szeretne elérni, „mely a múlt hibáit és erényeit egyaránt figyelembe véve képes hazánk érdekeit hatékonyan szolgálni”.

A HAT alapelvei

1. Szektorsemlegesség és szubszidiaritás
A közoktatás helyben nyújtott közszolgáltatás. Az oktatás irányításának és finanszírozásának biztosítania kell a szektorsemlegesség, a szubszidiaritás és a hatékonyság követelményeinek érvényesülését.

2. Stabil, minőségre ösztönző finanszírozás

A nevelés-oktatás állami költségvetési finanszírozásának stabil, tervezhető és átlátható módon biztosítania kell az oktatási intézmények működését, a felsőoktatási intézmények oktató-kutató tevékenységének ellátását, a finanszírozás módjának pedig ösztönöznie kell a minőség és eredményesség javítására.

3. Autonómia és elszámoltathatóság
Az oktatás minőségének egyik legfontosabb feltétele az oktatási intézmények autonómiája. Az óvodai, iskolai és felsőoktatási intézményi autonómiának jogi, pénzügyi és szakmai elszámoltathatósággal kell párosulnia.

4. Méltányosság
Minden oktatáspolitikai kezdeményezésnek és az oktatási szektor minden intézményének törekednie kell az oktatási egyenlőtlenségek csökkentésére, a minden gyermekben benne rejlő tehetség kibontakoztatására, a méltányosság elvének érvényesítésére.

5. Független minőségértékelés
A közoktatás minőségének folyamatos értékelése és az értékelési információk megosztása a tanulókkal, szülőkkel, az oktatási intézmények tulajdonosaival és szakembereivel, valamint a nyilvánossággal állami feladat, melyet a kormánytól független intézménynek kell ellátnia.

6. Nyílt és informált oktatáspolitika alkotás
Az oktatáspolitika alkotásnak folyamatos reflexión, tényeken és azok elemzésén, valamint az érdekeltek (tanulók, hallgatók, szülők, pedagógusok, oktatók, stb.) bevonásán alapuló nyílt, átlátható és intézményesült konzultáción kell alapulnia.

7. Stratégián alapuló fejlesztéspolitika
A fejlesztéspolitikának az oktatásban az érdekeltek támogatását élvező hosszú távú stratégián kell alapulnia, korrupció-mentesnek kell lennie és igazodnia kell a helyi-intézményi fejlesztési szükségletek sokféleségéhez.

8. Jogok tiszteletén alapuló szabályozás
Az oktatás szabályozásának alapjául a tanulói, szülői és kisebbségi jogok teljes körű biztosítása kell, hogy szolgáljon.

9. Világnézeti semlegesség
Az oktatásban működő közintézményeknek a világnézeti semlegességet érvényesítő módon kell működniük.

10. Megbecsült és szakmailag felkészült pedagógusok
A pedagógusok és oktatók számára biztosítani kell a magas színvonalú munkavégzés és a szakmai fejlődés feltételeit, valamint munkájuk megfelelő szakmai és anyagi elismerését. Ezzel szemben szakmai minőségi követelményeket kell rögzíteni számukra és ezeket érvényesíteni kell.

 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik