Belföld

Orbán nem feküdt keresztbe a női mozdonyvezetőknek

mozdony(960x640)(1).jpg (mozdony)
mozdony(960x640)(1).jpg (mozdony)

Mozdonyvezető-képzést indított a MÁV Zrt., nőket is beiskoláztak.160 éves tabu dől meg.

Mozdonyvezető-képzést indított 21 hallgatónak a MÁV Zrt. Baross Gábor Oktatási Központja (BOK) a MÁV-Trakció és a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV) megrendelésére: az országban először nőket is kiképeznek mozdonyvezetőnek. A hétfőn tartott ünnepélyes tanévnyitón Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója hangsúlyozta: a vasút számára fontos, hogy hosszú távon rendelkezésre álljon a szakképzett munkaerő. Ungvári Csaba, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója kiemelte, hogy tavaly nőtt a vonaton utazók száma, ami mutatja, szükség van a vasútra.

A most indított tanfolyam iránt jelentős érdeklődés mutatkozott, mintegy 1100 jelentkezőből választották ki a képzésben részt vevő 21 hallgatót, köztük Magyarországon először 7 nő is van. Az 1964 órás képzést 10 modulban valósítják meg, ezen belül 320 órát tesz ki a gyakorlati oktatás. Egy mozdonyvezető képzése mintegy 1 millió forintba kerül, ezenfelül ki kell még fizetni az orvosi vizsgálat és a hatóság díjait.

Korábban levélben fordultak Orbán Viktorhoz a mozdonyvezetők, hogy ő akadályozza meg a nőknek induló tanfolyamot. A tiltakozók szerint ez férfiszakma. „Nincsen szükség az öncélú, elhelyezkedést nem biztosító képzések közpénzekből történő finanszírozására. (…) Szakszervezetünk 2012. november 15-i levelében kérte a miniszterelnököt, hogy állítsa le a létszámfelvételt az említett köztulajdonú vállatoknál” – tudatta a Mozdonyvezetők Szakszervezete.

A MOSZ sérelmezte, hogy az egyes vonalakon fellépő munkaerőhiányt nem a vidéki vasutasok átcsoportosításával oldják meg, és hogy a pénzt nem a meglévő dolgozókra fordítják, akik közül 100-150 mozdonyvezetőnek amúgy sincs elég munkája. A szakszervezet szerint a MÁV a nőknek kedvezne, hiszen őket a modernebb motorvonatokon alkalmaznák, de a hibák elhárítása ott is a férfiakra hárulna. Kiss László elnök azt mondta: „kuriózum-mozdonyvezetőket” képeznének, miközben munkaerőtöbblet miatt akár elbocsátások is lehetnek. A szakszervezet szerint a beosztás sem lesz igazságos, hiszen a több évtizedes szakmai tapasztalattal rendelkező férfiaknak esélyük sem lesz rá, hogy a modernebb, tisztább motorvonatokat vezethessék.

Ha kíváncsi arra, miként dől meg egy 160 éves tabu, kattintson ide!

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik