Belföld

Íme, Budapest matuzsálemei!

46 éves a jelenleg legrégebben forgalomban lévő jármű a fővárosban.

Egy hétköznapon átlagosan 2327-2359 darab jármű van forgalomban. A tapasztalatok szerint sok járműnek már nem volna helye az utakon. Legutóbb a 2-es metró robbant le, fél napra megbénítva ezzel a fővárosiak életét.

Már öregecskék

A 1301-es pályaszámú Ganz csuklós villamos a 41-es és 47-es vonalakon közlekedik a Budafok kocsiszínből. A 1967-ban üzembe helyezett szerelvény a selejtezésre jelölt villamosok listáján az első helyen szerepel – tájékoztatta lapunkat a BKK.


Fotó: Neményi Márton

A metrónál jelenleg közlekedő, legrégebben üzembe helyezett járművek pedig az Ev/A típusúak, amelyeket 1970-ben állítottak forgalomba a 2-es metró vonalán, és azóta is ott közlekednek.

Ezeket a több mint negyvenéves kocsikat 2013-ban selejtezi ki a városvezetés, az Alstom járművek ütemezett forgalomba állításával párhuzamosan. Azonban az Alstom kocsikkal továbbra is sok a probléma. Pénteken például a Pillangó utcánál hibásodott meg az egyik új szerelvény ajtaja, így az utasokat leszállították. Mint megírtuk, volt olyan nap, amikor egyetlen délután lenyílt a fénycsőarmatúra borítása, kinyílt az egyik megszakítóberendezéseket tartalmazó szekrény, nem lehetett visszacsukni, valamint a teljes kommunikációs rendszer is leállt. Egyszer ellenkező irányba indult el az Örs vezér terén, és az ütközőnek koccant.

A BKV szakemberei akkor azt mondták, számítottak arra, hogy kisebb meghibásodások, működési zavarok előjönnek a kezdeti időszakban, hiszen ez egy új típus esetében teljesen természetes, sőt fontos üzemeltetési tapasztalatot jelentenek.

Még forgalomban

Az Autóbusz és Trolibusz Üzemeltetési Igazgatóság forgalmi járműállományának legidősebb járművei az 1983-ban beszerzett HLN-324 forgalmi rendszámú IKARUS 260 típusú szóló, valamint az 1986-ban beszerzett BPI-701 forgalmi rendszámú IKARUS 280 típusú csuklós autóbusz. A két autóbusszal  jelenlegi tárolási helyük (Cinkota Üzemigazgatóság) vonzáskörzetében akár nap mint nap eltérő viszonylaton találkozhat az utazóközönség.

A trolibusz-járműállomány legidősebb tagja a 202-es pályaszámú IKARUS 280T – GVM típusjelű – jármű, amely üzemeltetése során néhány azonos korú társa közül leginkább megőrizte az 1986-os forgalomba állításkor jellemző típusjegyeket. Többnyire a 79-es jelzésű viszonylaton közlekedik.

A kisföldalattik közül a Millfav motorkocsi a legöregebb, 1973 óta közlekedik, és a Mexikói úti kocsiszínben van.

A HÉV-nél pedig a 833+614+834 számú, MIXA motorvonat (három kocsi képez egy szerelvényt) 1965 óta indul el naponta a csepeli kocsiszínből.


A képre kattintva utazzon egyet az utolsó ZIU trolin! (Fotó: Ancsin Gábor)

2013. január 1-jétől jogszabályi változás és az ebből eredő többletköltség miatt a ZIU trolibuszok már nem közlekedhetnek Budapest utcáin rendszeres utasforgalomban.

Ellenőrzik, javítják

A BKK állítja, aggodalomra semmi ok, hiszen a felsorolt járművek életkoruk és futásteljesítményük okán már két felújításon estek át, ezenkívül több alkalommal kaptak szükség szerinti vázjavítást, valamint fődarabcserét, mely az autóbuszok esetében elsősorban a motor és a sebességváltó cseréjét takarja.

„Legidősebb járműveinken is a ciklusrendben előírtak szerint végezzük a különböző szintű karbantartási munkálatokat, így azok meghibásodási mutatói jellemzően nem rosszabbak a fiatalabb járművekénél” – mondta lapunknak a BKK.

Nem az életkor a döntő

Mint Dorner Lajos a Hír24-nek elmondta, a legtöbb panasz a buszokra (általában) és a 3-as metróra érkezik hozzájuk. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke szerint a járműveknél sohasem az életkort, hanem mindig az aktuális állapotot kell figyelembe venni. „A járművek nem ugyanannyit futottak, tehát az életkoruk önmagában nem jellemző adat, legalább a futáskilométer kell hozzá. Azonban a 15-40 éves járművek már több nagyjavításon is átestek, buszok, trolik teljes vázcserén is, azaz előfordulhat, hogy szinte egy csavar sem „eredeti” már az adott kocsiban, mert időközben mindent, vázat, motort, váltót stb. legalább egyszer cseréltek már benne. Ezért azt, hogy melyik van a legrosszabb állapotban, nem lehet az életkor alapján megmondani” – mondta az elnök.

Dorner szerint hiába kaptak 10 éve teljes felújítást a legöregebb metrókocsik is – ezek az úgynevezett „Barbie”-rózsaszín belterűek – a 2-es vonalon, már réges-régen le kellett volna cserélni őket – üzemben tartásuk nem gazdaságos, viszont kényszer.

Lesz javulás

“Legidősebb járműveink korszerűbbekre történő cseréje érdekében folyamatosan igyekszünk kihasználni az adódó lehetőségeket, akár új, akár használtan beszerzett fiatalabb járművek forgalomba állításával. A főváros új vezetésének hivatalba lépése és a BKK létrejötte óta mintegy 100 darab használt, alacsonypadlós jármű forgalomba állításával igyekeztünk enyhíteni a krízishelyzeten és javítani utasaink kiszolgálását, 2013 májusában pedig 150 új autóbusz beállításával javul majd érezhetően a budapesti buszközlekedés elmúlt években leromlott színvonala” – közölték a BKK-nál.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik