Az energiaszolgáltatás szüneteltetésének szigorú feltételei vannak, és ha a szolgáltató ezt megszegi, bírsággal sújtható, a fogyasztó pedig kötbérre tarthat igényt – közölte a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH).
A közleményben az NFH ismertet egy esetet, amelyben a fogyasztót a gázszolgáltatásból zárták ki ideiglenesen, be nem fizetett számlatartozásra hivatkozva. A hatóság az eljárás során megállapította, hogy a szolgáltató a jogszabályban és az üzletszabályzatban előírt garanciális szabályokat sértette meg akkor, amikor a 60 napot meg nem haladó tartozás alapján kezdeményezte a kikapcsolást. A szolgáltató magatartását súlyosította, hogy a fogyasztói panaszban megfogalmazottak jelentős részére érdemi választ sem adott az ügyfélnek.
Az NFH felhívja figyelmet arra, hogy a törvény csak akkor engedi a gáz kikapcsolását, ha a fogyasztó több mint 60 napot késik a fizetéssel vagy nem kapott haladékot, részletfizetési lehetőséget a szolgáltatótól.
Kikapcsolható a szolgáltatás akkor is, ha a tartozásról és a kikapcsolás lehetőségéről legalább kétszer értesítették a fogyasztót és felhívták a szociálisan rászoruló fogyasztók figyelmét az őket illető kedvezményekre, valamint az előre fizető mérő felszerelésének lehetőségére.
A közleményben az NFH figyelmeztet: a 60 napot meg nem haladó tartozás miatti kikapcsolás nem egyedi eset, a hatóság a jövőben is szigorú szankciókkal fogja sújtani a jogszabályi rendelkezéseket be nem tartó szolgáltatókat, a fogyasztókat pedig a jogos igények érvényesítésére biztatja.