Novemberben hirdetett mozdonyvezetői állást kimondottan nőknek a MÁV és a GYSEV. A két társaság akkor azt közölte: a magyar vasúttörténet során először állhatnak majd szolgálatba női motorvonat-vezetők. Magyarázatuk szerint a hagyományos mozdonyoknál korábban azért nem volt mód nők alkalmazására, mert a szerelvények össze-, illetve szétkapcsolásához meg kell emelni a súlyos csavarkapcsot és a munkavédelmi szabályok ugyan nem tiltják, de ez a művelet nem kimondottan ajánlott a hölgyeknek.
Jövő nyáron állhatnak munkába
Azóta kiderült, februárban indul a tanfolyam, nem csak nőknek. 20-an kezdhetnek vonatvezetést tanulni. A MÁV Start Zrt. úgy tájékoztatta a Hír24-et, hogy a „diákok” majdnem fele lány, illetve asszony.
Nagyon sokan érdeklődtek a több mint egyéves felkészítő iránt, ötvenszeres volt a túljelentkezés, csaknem ezer emberből választották ki egészségügyi és alkalmassági vizsgálatok alapján a tanfolyam első résztvevőit. A jelentkezők között vannak vasutasok is, akik eddig más területen dolgoztak és átképzést kértek, de a többség sohasem dolgozott még vonatokkal.
A 13 hónapos felkészítő tréning után még vizsgák és adminisztrációs feladatok jönnek. Körülbelül másfél év múlva, jövő nyáron állhatnak munkába az új mozdonyvezetők.
Nem mindenki örül a női mozdonyvezetőknek
Korábban Orbán Viktort kérték a mozdonyvezetők, hogy akadályozza meg a nőknek hirdetett tanfolyamot. A tiltakozók szerint ez férfiszakma. „Nincsen szükség az öncélú, elhelyezkedést nem biztosító képzések közpénzekből történő finanszírozására” – fogalmazott szakszervezetük.
Amiatt is háborogtak, hogy a nők azonnal a modernebb motorvonatokon dolgozhatnának, míg a több évtizedes szakmai tapasztalattal bíró férfiaknak esélyük sem lesz rá, hogy a korszerű, tisztább vonatokat vezethessék.