Belföld

Panaszkodnak a metrókra

Az utóbbi hetekben több műszaki hibája volt az új metrókocsinak - a BKK szerint nem kell aggódni, ez csak gyermekbetegség. A régiekkel is sok a gond.

Szeptemberben Tarlós István főpolgármester azt mondta: “Véget ér a retrokorszak a főváros földalattijaiban. A régi szerelvények egy elmúlt kor relikviái voltak, az állandó műszaki ellenőrzés mellett is napi szinten álltak le, nem egyszer kigyulladtak, füstöltek.”

Így történt a régi szerelvénnyel szerdán is a hármas metró szakaszán, ahol a vágány melletti szemét gyulladt ki. Csütörtökön pedig az áramszedő törése okozott műszaki hibát. A BKK közleményében azt írták, az áramszedőpapucs és a gerenda egy része ismeretlen okból eltörött, leszakadt és a pályára esett, a darabok a harmadik sín és a futó sín közé hullottak, ívet húztak, ezért a peronról a vonatszél által a pályára besodort por és egyéb szennyeződések füstölni kezdtek.


Fotó: Kummer János

Tarlós az átadáskor jelezte azt is, hogy az első napokban előfordulhatnak apróbb meghibásodások az Alstom kocsiknál, ezért az utazóközönség megértését kérte. Azóta viszont már közel három hónap is eltelt. És nemcsak a régi szerelvényekkel van gond, hanem az újjal is.

Megírtuk, makacskodik az új szerelvény. Volt olyan nap, amikor egyetlen délután lenyílt a fénycsőarmatúra borítása, kinyílt az egyik megszakítóberendezéseket tartalmazó szekrény, nem lehetett visszacsukni, és a teljes kommunikációs rendszer is leállt. Egyszer ellenkező irányba indult el az Örs vezér terén és az ütközőnek koccant.

Gyermekbetegség?

Egyelőre a prototípus hibáiról, gyerekbetegségéről van szó, ebből nem szabad drámai következtetést levonni – mondta az InfoRádiónak, Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke, elismerve, hogy voltak műszaki hibák az Alstom-szerelvényeken. Bíró szerint, előfordultak hibák a forgalomban lévő szerelvényeken is, ám ezek nem veszélyeztetik az utasokat.

BKK

A BKK szerdán honlapján azt közölte, egy új típus esetében mindig akadnak olyan kisebb hibák, amelyek csak a forgalomban, valós terhelés mellett mutatkoznak meg. Így volt ez például a Combino villamosok esetében is. Az Alstomnál eddig felmerült hibák kisebb, könnyen kezelhető rendellenességek- írják.

A BKV szakemberei számítottak arra, hogy kisebb meghibásodások, működési zavarok előjönnek ebben a kezdeti időszakban, hiszen ez egy új típus esetében teljesen természetes, sőt, fontos üzemeltetési tapasztalatot jelentenek. Az Alstomot, mint a szerelvények gyártóját a BKV szakemberei minden hibáról azonnal tájékoztatják, azokat a gyártó köteles garanciális körben javítani.

Az elmúlt üzemeltetési időszak tapasztalatai alapján az utastájékoztató rendszer, valamint a vezérlés hibáit tekinthetjük visszatérő hibáknak, amelyek azonban a rendszer újraindításával megszüntethetők. Végleges megoldást az ezen rendszereket vezérlő szoftver módosítása jelenti, amelyet viszont hosszabb, a teljes flottára vonatkozó üzemeltetési tapasztalatok birtokában célszerű csak elvégezni. Kisebb számban előfordultak az ajtó mechanikus hibái is, ezek mechanikus beállítással könnyedén orvosolhatóak voltak.

Valamennyi előfordult hibánál a gyártó folyamatos hibaelemzést végez annak érdekében, hogy azok kiváltó okait feltárja, illetve megszüntesse.

Ez az időszak arról is szól, hogy az üzemeltető és a gyártó, azaz a BKV és az Alstom szakemberei együttműködve kiküszöböljenek minden meghibásodást, hogy később probléma nélkül szolgálja ki Budapest forgalmát. Kérjük utasaink türelmét, hiszen a későbbi üzemeltetés szempontjából fontos, hogy minden problémát kiszűrjünk, legyen az bármilyen apró, mert ez a megbízható, hosszú élettartamú üzemelést szolgálja – olvasható a honlapon.

Panasz

A BKK lapunkat arról tájékoztatta, hogy 2012. január 1-je és 2012. december 6. között összesen 44 írásbeli és 78 szóbeli megkeresés érkezett az ügyfélszolgálatukhoz az Alstom metrókocsikkal kapcsolatban. A szeptember 7-i első indulás előtt 10 esetben érdeklődtek az iránt,  hogy az új metrók mely időponttól kezdve közlekednek a 2-es metró vonalán. Az első indulást követően tíz panasz, hét javaslat, négy kifejezett dicséret, és 91 információkérés érkezett az új szerelvényekre vonatkozóan.

Dorner Lajos a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke a Hír24-nek elmondta, a legtöbb panasz a buszokra (általában) és a hármas metróra érkezik hozzájuk, illetve az állandó jegyellenőrzési vegzálásra. Az új szerelvénnyel kapcsolatban pedig a kapaszkodókat kifogásolják az utasok.

„Azoknak, akik magas növésűek, a magasabbra helyezett felső kapaszkodók jók, mert nem verik beléjük a fejüket, de nagyon sokak számára (idősek, gyerekek) viszont elérhetetlenül magasan vannak. Hiányzanak a lelógó “füles” kapaszkodók, így az álló utasok közül sokan nem tudnak rendesen fogódzkodni. Az ajtótérben levő “hármas” kapaszkodók kevésnek bizonyultak”- mondta Dorner, hozzátéve, hogy az utasteret is szűkebbnek érzik és az eddigi hat ülőhely helyett csak öt van egy oldalon két ajtó között, pedig a hely elvileg ugyanannyi, mint a szovjet kocsiknál.

A BKK szerint, pontos statisztikát nem lehet készíteni arról, hogy melyik járatra érkezik a legtöbb panasz hozzájuk, de általánosságban azt mondják, a hosszú útvonalú járatokra érkezik a legtöbb bejelentés. Ilyen az 5-ös vagy a 7-es jelzésű autóbusz, mivel a menetrendjüket jelentősen befolyásolja a közúti forgalom, és nem biztosított részükre végig a buszsáv – írják.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik