Belföld

Tandíj: fiskális rohamosztag harca az adóforintokért

tandij(210x140)(1).jpg (tandíj)
tandij(210x140)(1).jpg (tandíj)

A hallgatók mellé álltak a tanárok, akik szerint a kormány fittyet hány az ország érdekeire. Az államtitkárság másként látja

Kapcsolódó cikkek

A PDSZ egyre nagyobb döbbenettel figyeli „az elszabadult fiskális szemléletet”, amely a költségvetés minden baját az oktatásra szánt pénzek drasztikus csökkentésével orvosolná. A kormány régóta megtakarításként kommunikálja a köz- és felsőoktatásból kivont tíz- és százmilliárdokat, fittyet hányva arra az alapigazságra, amely szerint az oktatásba befektetett milliárdok hosszú évek múlva hasznosulnak, az onnan kivont egy forint azonnal kárt okoz.

“A fiskális rohamosztag figyelme most ismét a felsőoktatás felé fordult, brutálisan csökkentve az államilag támogatott hallgatói helyek számát” – írta Mendrey László, a PDSZ elnöke. Szerinte egy  pedagógus felelős tanítványaiért, nemcsak az osztálytermekben, hanem azon túl is. Ezért nem nézhetik tétlenül, hogy egy egész nemzedék jövőjét tegyék zárójelbe káros pénzügyi intézkedésekkel. Ez a döntés hosszú távra kérdőjelezi meg Magyarország felemelkedésének lehetőségét, rendkívüli módon leszűkítve azok számát, akik bejuthatnak a felsőoktatásba – tette hozzá Mendrey László, aki hangsúlyozta: szolidárisak a HÖOK küzdelmével.

A HÖOK a minőségi, európai színvonalú és tandíjmentes magyar felsőoktatásért népszavazást kezdeményezett csütörtökön. További lépéseket is terveznek, az intézmények képviselőivel pénteken egyeztetnek, de jövő hétre már várhatóak megmozdulások. Lehetnek nagyobb demonstrációk és egyetemfoglalások. A HÖOK követeli a tandíjmentes felsőoktatást, a röghöz kötés eltörlését, és a jövő évi keretszámok azonnali felülvizsgálatát – közölte Nagy Dávid elnök.

A PSZ tiltakozik a felsőoktatást érintő megszorító intézkedések ellen

Tiltakozását fejezte ki a magyar felsőoktatást érintő megszorítások ellen a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) is. A teljes állami ösztöndíjas hallgatói keretszám tízezerötszáz főre való csökkentése kizárja a felsőoktatásból a tehetséges, ám az anyagi lehetőségek szűkében levő fiatalokat, akik nem vállalják a Diákhitel 2 miatti kényszerű eladósodást – emlékeztetett a szakszervezet.

Az itthoni diplomaszerzés feltételeinek ilyen mértékű szűkítése sokakat az ország elhagyására fog ösztönözni, és beláthatatlan következményekkel jár a fiatalok külföldi tanulmányainak és esetleges későbbi külföldi munkavállalásának a magyar gazdaságra gyakorolt negatív hatása. Ezért ez a lépés ellentétes a magyar fiatalok érdekeivel, de ellentétes Magyarország érdekeivel is – véli a szakszervezet.

A kormány felsőoktatással kapcsolatos intézkedései, a hallgatók számának radikális csökkentése az egyetemi oktatók számának csökkentését is eredményezi, ami nem szolgálja a felsőoktatás minőségi javítását. A felsőoktatás tönkretétele az eddig világhírű magyar felsőoktatás leszakadásához vezet, s lehetetlenné teszi, hogy kitermelődjön az újabb, a gazdaság fellendüléséhez nélkülözhetetlen értelmiségi réteg. A PSZ tiltakozását fejezte ki a szerintük ideológiai és fiskális szempontoknak alávetett felsőoktatás átalakítása ellen.

Emmi: széles körű egyeztetés volt

A felsőoktatás átalakításánál a kormány nagyon sokszor egyeztetett a rektori konferenciával és a hallgatói önkormányzatok képviselőivel, és véleményüket figyelembe vette – közölte az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) oktatásért felelős államtitkársága.

Az elmúlt egy évben a rektori konferencia és a hallgatói önkormányzatok megismerhették a kormány koherens és következetes elképzelését a felsőoktatás átalakításáról, elmondhatták a véleményüket. Ezeket a kormány minden esetben figyelembe vette, és beépítette felsőoktatási stratégiába, ha ahhoz illeszkedett.

A Hoffmann Rózsa vezette államtitkárság szerint az „alanyi jogon járó támogatások korszaka, az adófizetők pénzéből finanszírozott, véget nem érő tanulmányok ideje lejárt”. A hallgatóknak is felelősséget kell vállalniuk képzésük eredményességéért, a felsőoktatási intézményeknek pedig a tanulmányi kínálat végtelen bővítése helyett az oktatás minőségére és a piacképes végzettség nyújtására kell helyezniük a hangsúlyt. Az érték- és minőségközpontú átalakítással sok korábban élvezett kiváltság szűnik meg, értelemszerűen számos érdeksérelmet okozva a korábban ezt élvező csoportoknak – ismerte el az államtitkárság. .

Ajánlott videó

Olvasói sztorik