Belföld

Hogyan kap sztrádát Esztergom?

Úgy ajándékozta meg Orbán a japánokat, hogy mindez egyetlen fillérünkbe sem kerül.

Hogyan ajándékoz a csóró szülő? Kéne egy cipő a gyereknek, szerencsére amúgy is jön a szülinapja, mondjuk neki azt, hogy arra kapja „meglepetésnek”. Hát nagyjából így ajándékozta meg a héten Orbán Viktor az esztergomi japánokat.

Négy dolgot is ígért miniszterelnökünk a Suzukival szerdán aláírt stratégiai partnerségi megállapodás keretében. Először is azt, hogy Magyarország minden fórumon támogatja majd az unió és Japán közti szabad kereskedelmi megállapodást – ez pénzbe nekünk nem kerül. Másodszor: remény mutatkozik arra, hogy a tavaly átalakított közbeszerzési szabályoknak köszönhetően ne csak Mercedeseket és Skodákat, hanem Suzukikat is vásároljon az állam – erre sem kell külön forrás.

suzuki gyár (suzuki gyár)
Fotó: MTI / H. Szabó Sándor

Harmadszor: a kormány megteremti az esztergomi gyár „M1 autópályára történő rácsatlakozásának lehetőségét” – ez viszont milliárdokat emészt majd fel. Negyedszer: „kifejezetten a Suzuki gyár kérésére megnöveljük” az egyelőre csak tervezőasztalon létező komáromi híd „kapacitását…, növeljük a híd méretét” – ez is pénzbe kerül.

Nézzük a két utóbbi tételt.

Sztráda

Az M1-re történő „rácsatlakozás” természetesen nem azt jelenti, hogy sztráda épül Esztergomig, csupán azt, hogy új főutat kap a térség.

Herceghalom és Tatabánya felé ma is elérhető Esztergomból az autópálya, de falvakon átvezető, zömmel rossz minőségű utakon. Ezek mellé létesülne most egy, a lakott területeket elkerülő alternatíva. Hogy mikor adnák át a beruházást, arra a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak egyelőre nincs konkrét válasza. Kérdésünkre a tárca sajtóosztálya azt közölte, hogy a „megvalósíthatósági tanulmány elkészítésének megindításához szükséges intézkedések megtörténtek”, e dokumentum tisztázza majd a „társadalmilag és gazdaságilag legoptimálisabb” nyomvonalat és a határidőt. „A főúti szakasz várhatóan 2×1 sávval épül. A beruházási érték a nyomvonal függvényében tizenöt-húsz milliárd forint lehet” – írták lapunknak a kommunikációsok.

Ezzel együtt egy, a magyarországi „gyorsforgalmi és főúthálózati fejlesztéseket ütemező” kormányhatározat szerint úgy épülne az a 2×1 sáv, hogy utóbb, ha a forgalom indokolja, bővíthető legyen 2×2 sávosra. A lehetséges nyomvonalak közül most a Zsámbék–Perbál–Tinnye–Leányvár–Esztergom verzió tűnik befutónak. Az említett kormányhatározat szerint két szakaszban készül el az út: 2016-ig az M1-től Tinnyéig, majd 2020-ig Esztergomig.

Úgy tudjuk, a nyomvonal kérdésébe a domborzati viszonyokon és az érintett települések érdekein kívül egy uniós abszurd is beleszólhat. Brüsszel támogatja az útfejlesztéseket, méghozzá régiónként különböző mértékben: Pest megye relatíve fejlettnek számít, ezért szerényebb segítségre számíthat, Komárom-Esztergom viszont lejjebb sorolódik, így többet kaphat. Következésképpen az útnak minél nagyobb hányada fut Komárom-Esztergom megyében, annál olcsóbban jövünk ki. Pech, hogy az ennek megfelelő variánsok néhány kilométerrel megnövelnék Esztergom és Budapest közúti távolságát.

autópálya (autópálya, kamionforgalom, )
Fotó: MTI / Varga György

A végső szót az „optimumszámítás” mondja majd ki. Mindenesetre a minisztérium szerint „a menetidő Budapest és Esztergom között ötödével csökkenhet”.

Híd

„Az új összeköttetés megépítése hálózatilag indokolt – állítja a minisztérium. – A lakott területeket elkerülő út megvalósítását a térség települései kezdték szorgalmazni. Az elsődleges haszon az, hogy a teherautók nem haladnak át a településeken, így az ott lakók életkörülményei jelentősen javulnak.”

Értsd: az út jól jön majd a Suzukinak, de japán igény nélkül is elkészült volna, vagyis nem kíván extra állami forrást. Hasonlóan a komáromi hídhoz.

Ahogy fönt már írtuk, Orbán azt mondta, „kifejezetten a Suzuki gyár kérésére… növeljük a híd méretét.” Ezzel szemben mi úgy tudjuk, hogy a jelenlegi tervek alapján (az eredetileg is elgondolt módon) 2×2 sávos lesz az immár magyar–szlovák kormányközi megállapodással is alátámasztott híd.

Ami pedig a teherbírást illeti: információnk szerint a japánok annyit kértek, hogy a negyventonnás kamionjaik is használhassák majd az építmény, ami viszont – magyar és szlovák szabványnak megfelelve – kétszer ekkora járművet is elbír majd.

Megvan a cipő.

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.