Belföld

Dugonics tér: lassan látni fogjuk, milyen szép lesz

Nyáron még aggódva figyelték a szegediek, mikorra készül el a szegedi Dugonics tér rekonstrukciója. Ma már az átadási ünnepségre készül a város.

Ezt csak bontják, vagy egyszer építik mis majd? – kérdezték nagyon sokan Szegeden, amikor az idei izzó nyárban azt látták, szinte csak lézengenek a munkások a feltúrt Somogyi utcában. Ősszel azonban felgyorsult a munkatempó, és lám: hamarosan olyan tér képe rajzolódik ki, amely – megítélésem szerint – indulhatna egy tér-szépségversenyen, ha rendeznének ilyet.

De mielőtt az építkezés mentéről faggattuk Máté Tamás projektigazgatót, arra kértük, vázolja fel, milyen munkákat is kellett és kell még elvégezni ahhoz, hogy Szeged egyik legfontosabb tere ilyen hatalmas átalakuláson essen át.

– A Dugonics tér felújítása az önkormányzat 2. városrehabilitációs pályázatának harmadik és egyben befejező része. Az első két elem a Semmelweis utca felújítása volt két projektelemre bontva, az elsőben a közműépítés zajlott le, a másodikban a közterület rekonstrukciója. A befejező elem a Dugonics tér felújítása 730 millió forintos kivitelezési költséggel készül el a SADE-Magyarország Mélyépítő Kft. vállalásában. A kivitelezési szerződést május 14-én írtuk alá, május 29-én átadtuk a munkaterületet a kivitelezőnek, és a szükséges előkészületek után június 6-án kezdődött meg a munkavégzés. Az akkori határidő a Somogyi utcára október 11., a teljes beruházásra december 31. volt.

Az október 30-án aláírt szerződésmódosítás egy hónappal kitolta a befejezést, így a jelenlegi határidő a Somogyi utcára november 9-e., a teljes beruházásra január 29-e. A módosítás egyik oka a Somogyi utcán a földben talált ismeretlen, nagy átmérőjű kábelek feltárása, azonosítása és eltávolításának időigénye volt, a másik pedig az építési területen külső félként saját fejlesztést végző EDF Démász által okozott késedelem – tájékoztatott Máté Tamás.

A beruházás a Somogyi, Toldy, Eötvös, Apáthy utcákra, a Dugonics és Árpád térre terjed ki, az érintett területeken a kivitelezés során felújítottuk a közműhálózatot és a térfelszínt. Víz, gáz kiváltások, térfigyelő hálózat, útépítés kiselemes és aszfalt burkolattal, komoly növénytelepítés öntöző rendszerrel, valamint a DÉMÁSZ saját beruházásában az elektromos hálózat rekonstrukciója és bővítése történik. A „Gyalogos Belváros” koncepció következő elemeként megvalósul a Dugonics tér és a Központi Egyetemhez kapcsolódó környezet közlekedési rekonstrukciója is. Így előtérbe kerül a gyalogos-kerékpáros közlekedés a gépkocsiforgalommal szemben. A terület presztízsét, a helyi identitást és a turisztikai vonzerőt erősítő megoldások készülnek tekintve a felszínen megjelenő burkolatokra, utcabútorokra és egyéb építészeti elemekre.

Nyáron a szegediek aggódva, sokszor felháborodva nézték, hogy a Somogyi utca felbontása után szinte teljesen leálltak a munkálatok, alig lehetett munkást látni. Mi volt ennek az oka? – vetettem fel az igazgatónak.

Munkaleállás nem történt, azonban a munka intenzitását valóban visszavetették az előre nem látott akadályok, amelyet egy hónapos határidő módosítással ismertünk el a vállalkozónak a szerződés módosításakor. Másrészről a kevesebb létszám az adott munkafázisok kevés élőmunka igénye miatt volt látható. A beruházás első felében a közmű és útépítés során előtérbe került a gépi erő, míg a befejező burkolási és térberendezési, kertészeti munkáknál az emberi munka nagyobb szerepet kap.

Egyébként a kivitelezési szerződés számos pontja köti a feleket a kölcsönös és szoros együttműködésre, a projekt feszes és lehetőségek szerinti határidőre történő teljesítésére. A lehetséges keretek között az önkormányzat, mint beruházó és a Pólus, mint bonyolító a beruházás teljes ideje alatt erre törekszik, és a vállalkozótól is ezt követeli meg. A kivitelezőnek késedelme esetén jelentős kötbért kell fizetnie, ami komoly hatással van a határidő tartására – mondta el Máté Tamás, aki elégedett az eddig megépített minőséggel, és nem tart egy második Gutenberg utcai hibától. Vagyis attól, hogy megismétlődhet az akkor mindenkit felháborító eset: nem sokkal a befejezés és ünnepélyes átadás után garanciális javítás keretében szinte az egész burkolatot újra kellett építeni.

De volt itt hiba máshol is – emlékeztettem az igazgató urat arra, hogy egész Magyarországon a városi beruházások szinte kivétel nélkül kicsúsznak a határidőből, és rengeteg minőségi probléma is felvetődik. Így Szegeden a Lófaránál a villamos sínpályát nemrégiben megint újra kellett betonozni, az új-rókusi villamosvonal átadása ki tudja mennyit késett.

Életszerűen minden építési beruházás velejárói az előre nem látható körülmények, melyekkel a beruházás szereplői szembesülnek. A kérdés, hogy szerencséjük van-e és olyan a probléma, mely még a határidőn belül ésszerűen orvosolható, vagy olyan, amelynek a megoldása kitolja a határidőket a költségeket nem is említve. Határidőre történő befejezés tekintetében egy pozitív példa a közelmúltból a Semmelweis utca közterületi rekonstrukciója, amely a véghatáridő módosítása nélkül valósult meg – zárta beszélgetésünket Máté Tamás.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik