Belföld

Mit mutat a matek kettes?

A magatartás és a szorgalom jobban befolyásolja a matekjegyet, mint a diák valós matekteljesítménye.

A matematika osztályzat megformálásában a valós matematikatudáshoz (a kompetenciamérésben elért eredményhez) képest jelentősen nagyobb szerepet játszik egy gyerek félévi tanulmányi átlaga, a szorgalom és a magyar osztályzat is – állítja Sáska Géza. Az OktpolCafén megjelent – elsősorban a hatodikos tanulókra vonatkozó – kétrészes elemzésében az oktatáskutató elismeri, hogy kellő szorgalom nélkül nem lesz kellő matematikatudás. Így meglehet, hogy egy majdani magasabb teljesítményt remélnek a pedagógusok a szerényebb teljesítményű tanítványaiktól.

Ezt a fajta pedagógiai optimizmust azonban a tanítvány magatartására – ami szintén erősen összefügg a matekjeggyel – kivetíteni aligha lehet. A diákok jó vagy rossz magatartását láthatólag a matematika osztályzatban jutalmazzák vagy büntetik a matematikatanárok, noha ennek közvetlen hatása aligha lehet a matematikai teljesítményre.


Fotó: MTI / Komka Péter

Sáska azt is megállapítja, hogy noha a fiúk jobban tudják a matematikát, mint a lányok, ez a jegyekben nem tükröződik, sőt: az ugyanolyan teljesítményt elérő lányok matematika osztályzata jobb, mint a fiúké. A szerző emlékeztet, a pedagógusok elfogultak a lányokkal szemben, tudásukhoz képest jobb osztályzatot adnak, a fiúk tudását pedig leértékelik.

A pedagógusok ugyanakkor, mint kiderült, más szempontból is elfogultak. A 2011-es Országos Kompetenciamérés adataira támaszkodó elemzés szerint a jobb társadalmi csoportba tartozó, hasonló teljesítményt elérő tanítványoknak inkább kedveznek a tanárok, mint a kevésbé jó családi hátterű tanulóknak. Azaz inkább kap az érdemeinél kicsit jobb jegyet egy jobban szituált diák, mint az azonos teljesítményt nyújtó szegényebb társa.

„A fentiek fényében más megvilágításba kerülhet a „szöveges vagy az osztályzattal történő értékelés” című vita és gyakorlat tétje. A tét tehát az, hogy a tényleges teljesítménytől elszakított iskolai osztályozás körülményei közepette az egyik vagy a másik értékelési mód melyik társadalmi vagy nemi csoportnak kedvez az általános iskola hatodik osztályában” – írja a bejegyzés zárásaként Sáska Géza.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik