Az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) társadalmi felzárkózásért felelős helyettes államtitkára sajtótájékoztatón jelentette be: az Új Széchenyi Terv keretében kiírt programokkal azoknak a gyerekeknek kívánnak újabb esélyt adni a tanulásra, illetve szakképzettség megszerzésére, akik már kiestek a rendszerből, vagy segítség nélkül egyébként lemorzsolódnának az oktatásból.
Langerné Victor Katalin közölte, az egyik pályázatot a délutáni elfoglaltságot nyújtó úgynevezett tanodáknak írták ki, mintegy négymilliárd forint keretösszeggel. Erre a kiírásra alapítványok, egyházak és más szervezetek jelentkezhetnek, ha olyan közösséget működtetnek, amely befogad halmozottan hátrányos helyzetű gyerekeket. A Ferencvárosi Tanodában tartott rendezvényen a helyettes államtitkár hozzátette: a tanodák segítenek felkészülni a diákoknak a másnapi tanórákra, és olyan ismeretekre tanítják meg, olyan közösségi, kulturális, szabadidős programokra viszik el őket, amelyekhez egyébként nem férnek hozzá. A szervezetek intézményenként legfeljebb 30 millió forintra pályázhatnak, a tanodai programban alsó tagozatos diákok és középiskolások is részt vehetnek.
Langerné Victor Katalin azt mondta, az az elvárásuk, hogy az érintett gyerekek legalább 70 százalékának javuljon a tanulmányi eredménye. Jelezte azt is, a tanodáknak a szülőket is be kell vonniuk a programba, velük el kell fogadtatni, alá kell íratni a gyerekek egyéni fejlesztési terveit is.
“Nem gettósítunk” – hangoztatta, utalva arra, a 20-60 fős csoportokat úgy kell összeállítani, hogy a diákok legfeljebb 70 százaléka legyen hátrányos helyzetű.
A helyettes államtitkár közölte azt is, várhatóan vidéken népszerű lesz a program, eddig is Északkelet-Magyarországon és Baranya megyében voltak a legnépszerűbbek a tanodák. Elmondta, szeretnék, ha mind a 94 hátrányos helyzetű kistérségben lenne tanoda, ezért a programot úgy hirdették meg, hogy számukra a kereten belül külön forrást biztosítottak. Tájékoztatása szerint eddig 65 tanoda működött az országban, és úgy számolnak, hogy a forrásból mintegy 150 intézmény működhet majd.
Közölte, a tanodáknak kiírt programnak két – a közoktatási intézményeknek szóló – “testvérpályázata” van, így azok, akik segíteni szeretnének a hátrányos helyzetű gyerekeknek, többféle lehetőség közül választhatnak.
Gloviczki Zoltán, a tárca közoktatásért felelős helyettes államtitkára arról beszélt, hogy a két államtitkárság azért vesz részt közösen a programban, mert olyan “határterületről” van szó, amely egyaránt érinti az iskolán kívüli oktatás és az iskolai nevelés területét, a kettőt pedig a gyerekek esélyeinek növelése köti össze. Azt hangoztatta, hogy nem tanulmányok és elméletek születnek majd a pénzből, hanem nagyon konkrét, a gyakorlati tapasztalatokon alapuló programok, mint amilyen a sajtótájékoztatónak helyet adó ferencvárosi tanodáé is.