Új iroda nyitotta meg kapuit a Fehérvári Civil Központban. Az Országos Banki Hitelkárosultak Egyesületének székesfehérvári csoportja nem kisebb célt tűzött ki maga elé, mint hogy szakembereik révén az adósságcsapdába, pénzügyi és munkahelyi gondokkal küszködőknek kínál esélyt a megoldására. Az iroda a Most Cselekvők Egyesületén belül tevékenykedik.
“Helyes, ha az emberek nem csupán az államtól és az önkormányzatoktól várnak segítséget gondjaik orvoslására, hanem saját maguk is készek tenni ügyük jobbra fordulásáért” – fogalmazott a sajtótájékoztatón Róth Péter alpolgármester. A civil iroda megmutatja az összefogás lehetőségét, hiszen erő rejlik benn, s ennek a lehetőségét kell felismerni, alkalmazni. Az alpolgármester további lényeges szempontként értékelte, hogy napjainkra számos olyan szolgáltatást vehetnek igénybe az érdeklődők, amelyeket kimondottan a civil szervezetek végeznek. Az utóbbi években sokan pénzügyi csapdába kerültek, s joggal érezhették magukat a mindenkori gazdasági helyzet, s különféle pénzügyi erőknek kiszolgáltatva.
Törteli Zoltán, a Banki Hitel Károsultak Irodájának vezetője elmondta: ezzel a civil kezdeményezéssel tanácsokat kívánnak nyújtani mindazok számára, akik pénzügyi, vagy lakásügyi szerződéseiket számukra kedvező módon szeretnék kezelni.
“Tudjuk, hogy a bankok rendkívül profin és erőteljesen képesek saját érdekeiket képviselni, ezért mi is szeretnénk segítséget nyújtani ahhoz, hogy az emberek is képesek legyenek képviselni a saját érdekeiket”.
Hangsúlyozta, hogy csak akkor tudnak az egyesület munkatársai segítséggel lenni, ha az ügy valamennyi iratát rendelkezésre bocsátják ügyfeleik, hiszen csak a megfelelő dokumentumok ismeretében képesek feltérképezni a valós problémát, s világos választ adni arra, hogy mit célszerű tenni adott esetben. Ezzel párhuzamosan az ügyben szereplő bankkal is felveszik a kapcsolatot, hogy a pénzintézet számára milyen megoldás lenne elfogadható. Végül a két oldalról beszerzett információk birtokában születhet meg az a javaslat amely, reménység szerint, mindkét fél számára megfelelő lesz.
“A gyakorlat azt bizonyítja, nem csak banki ügyekben igénylik sokan a segítséget. Tapasztalat szerint a banki szerződések, és számos hitel kedvezőtlen alakulása olyan problémákat generálnak, amelyek később egy egész család megélhetését is kockára tehetik” – fogalmazott Törteli Zoltán.
Gyakoriak a munkaügyi szerződések körül kialakuló viták. Sokan azért kerülnek szinte egyik napról a másikra kilátástalan körülmények közé, mert elveszítik állásukat és a munkáltató nem hajlandó fizetni a munkahelyen eltöltött utolsó hónapok után.
A civil irodában mindenki számára elfogadható megegyezésére törekednek, hiszen senkinek sem érdeke, hogy tartós szembenállás alakuljon ki a felek között, amely végül bírósági útra kerülve hosszú hónapokra, igen gyakran évekre kitolja a közös megoldás megszületésének lehetőségét.
A segítő iroda munkatársai az ügyfelet igyekeznek meggyőzni arról, hogy a történetben mindenkinek megvan a maga felelőssége. El kívánják oszlatni azt a félreértést is, hogy csak az állam, a bank, vagy a segítő iroda dolga lenne az ügyfél problémájára „gyógyírt” találni. E tekintetben tisztázni kell, hogy a kölcsönt, amelyet a panaszos felvett, ki kell fizetni, ám megszülethet a visszafizetés havi összegére és időtartamára vonatkozóan egy számára kedvezőbb lehetőség is.
Tapasztalatként könyvelik el az irodában, hogy a civil szektornak már érezhető ereje van, a szavára odafigyelnek és képes vitás kérdések lerendezésében hathatósan közreműködni, A civil központban szerdánként 14-17 óra között várják az ügyfeleket, jogi kérdésekben Rónainé Oláh Katalin ügyvéd nyújt segítséget. A tanácsadás során ügyviteli díjat kell fizetni, 12 ezer forint összegben. Az iroda ezen összegből és pályázati úton próbál további forráshoz jutni, e mellett önkormányzati támogatásban is részesülnek.