Belföld

Két másodpercen múlhat az élet

baleset-6-os úton (ingyenes, baleset a 6-os úton)
baleset-6-os úton (ingyenes, baleset a 6-os úton)

Vészfékezéssel 2 másodperc alatt meg lehetne állítani az autót, de a szakember szerint a sofőrök többsége az alapokkal sincsen tisztában.

A KSH adatai szerint 2011-ben összesen 123 gyalogost gázoltak halálra, 777-en szenvedtek gyalogosként súlyos és 1590-en könnyű sérülést közlekedési balesetben – közölte megkeresésünkre az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK). A balesetek túlnyomó többsége – 90 százaléka – lakott területen belül és nagyobb részben az autósok hibájából történt – legalábbis ez olvasható ki a hivatalos adatokból.

Bár a statisztika szerint a tavalyi évhez képest nyolc százalékkal csökkent a gyalogosgázolások száma, szinte hetente olvasni cserbenhagyásos, súlyos sérüléssel vagy akár halállal végződő balesetekről. Legutóbb szerda reggel Kelenföldön gázoltak el egy iskolás kisfiút. A 10 éves gyermek a zöld lámpánál, a zebrán akart átkelni az úttesten, amikor egy személyautó elütötte.

30 éves lemaradás

Székely Gyula vezetéstechnikai tréner szerint legalább 30 évre van szükség ahhoz, hogy kialakuljon egyfajta közlekedési kultúra Magyarországon, és „rend legyen az autóvezetők fejében”. A legnagyobb gondnak azt tartja, hogy nem épülnek vezetéstechnikai pályák, ahol a sofőrök gyakorolhatnának és képezhetnék magukat, felkészülhetnének a váratlan szituációkra és elegendő tapasztalatot szerezhetnének.

„Az emberek többsége túlhajszolt, időzavarban szenved, állandóan rohan valahova, és nincs ideje kellőképpen megismerni az autóját. A legnagyobb hiányosság, hogy sokan az alapokkal sincsenek tisztában, maguktól tanulnak meg vezetni vagy a család, barátok tanácsait követik. Tapasztalataink szerint 10 vezetőből 4 például nem tud vészfékezni, pedig ezzel a módszerrel egy 66 km/h sebességgel közlekedő autót 2 másodperc alatt meg lehet állítani” – mondta megkeresésünkre a szakember.

Székely Gyula szerint vészfékezés közbeni irányváltással és néhány alapvető szabály betartásával a tragédiák 90 százaléka elkerülhető lenne. „Először is teljes erejű vészfékezés szükséges, a fékpedált villámgyorsan tövig kell nyomni. Fontos emellett, hogy a gyalogosról vegye le a szemét a vezető, válassza ki a kimenekítés irányát, és a kormányt rántsa el abba az irányba. Így meg tudja kerülni a gyalogost, elkerülve ezzel a gázolást. Sokat segítene a helyzeten az is, ha javulna az éjszakai közvilágítás, és a bicikliseket is köteleznék arra, hogy ne fogyasszanak alkoholt, ha kerékpárra ülnek” – tette hozzá a Vezetéstechnikai Képzési Központ instruktora.

Sokkoló horrorvideóval figyelmeztetnek

A floridai közlekedési hatóságok egészen sajátos megoldását választották a gyalogosgázolások számának csökkentésére: tanpályák építése helyett brutális kisfilmmel szeretnék felhívni az utcán közlekedők és az autósok figyelmét a halálos közúti balesetekre.

A sokkoló felvételek között úttesten fekvő hullákat és szétszórt ruhadarabokat mutatnak, hogy még jobban nyomatékosítsák a bejátszásban közzétett elképesztő adatokat; Floridában 9 gyalogos hal meg hetente, és 21-en sérülnek meg naponta hasonló balesetekben.

Csak erős idegzetűeknek!

Tipikus gyerekgázolás

Előfordulnak azonban olyan esetek is, amikor képtelenség előre felkészülni. A kocsisor mögül hirtelen előbukkanó gyalogost például szinte lehetetlen feladat időben kikerülni. A vezess.hu videóján jól látszik, ahogy egy sofőr nem tudott megfelelően reagálni az elé váratlanul kiugró fiatalra, és az, hogy végül nem történt tragédia, csupán az alacsony sebességnek és a vastag tollkabátnak köszönhető.

A télies idő csak ront a helyzeten

Az Országos Rendőr-főkapitányság tapasztalata szerint sokszor a gyalogosok figyelmetlensége miatt következnek be a balesetek – gyakori, hogy a gyalogosok telefonálás, nézelődés közben, körültekintés nélkül lépnek az autó elé. A baleseti okok közé sorolható emellett, hogy nem veszik figyelembe az út- és látási viszonyok romlását, illetve az időseknél a nehézkesebb mozgás, a figyelmetlenség, a lassabb reakció is.

Az ORFK minden évben azt kéri, hogy ne engedjék egyedül közlekedni azokat, akik nem képesek vigyázni magukra, tétováznak, gyakran a járművezetőkben bízva várják azt, hogy ők majd vigyázni fognak rájuk is. A járművezetők figyelmét pedig felhívják arra, hogy a kijelölt gyalogos-átkelőhelyeken a gyalogosoknak van elsőbbségük, ezeket a helyeket fokozott figyelemmel közelítsék meg.

Szakemberek szerint, bár a gyalogosoknak lakott területen belül nem kötelező láthatósági mellényt viselniük, mégis célszerű olyan ruhadarabokat hordani, amelyek feltűnőek, fényvisszaverő csíkosak. Ködös, párás időben ugyanis a járművezetők nehezebben veszik észre a gyalogosokat, a síkos, jégbordás úton nehezebben tudnak manőverezni, megállni, ezért mindkét félnek oda kell figyelnie, és óvatosan, kapkodás nélkül közlekednie.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik