A közlemény szerint a terv megvalósításáról szeptemberben döntött a BKV igazgatósága, a végrehajtás folyamatban van az öreg szerelvények biztonságos üzemeltetése érdekében. Hozzátették, hogy a jelentés alapján pontosították a “nagyon kis valószínűségű, de esetleges rendkívüli eseményekhez vezető meghibásodások” beazonosítását; a forgalomba adott járművek csak alapos átvizsgálást követően vehetnek részt a személyszállításban.
A metrószerelvények meghibásodásai miatt Tarlós István főpolgármester és a BKK idén májusban rendelt el átfogó vizsgálatot. A járművek és a karbantartás műszaki auditálását a Budapesti Műszaki Egyetem és a győri Széchenyi István Egyetem végezte, a vizsgálati megállapításokat a BKV megfogadta – olvasható a közleményben, amely arra is kitért, hogy az egyetemek új minősítési rendszert és szigorúbb ellenőrzési, üzemeltetési protokollokat dolgoztak ki a harminc év feletti szerelvényekre.
Ezt követően a BKV a német TÜV Rheinland Csoport bevonásával vizsgáltatta felül a 3-as vonalon közlekedő összes metrószerelvény-típus elektromos berendezését, hogy a füstöléseket, esetleges tűzeseteket megelőzzék. A vizsgálat megállapításai nyomán készült az intézkedési terv, a javasolt lépéseken a BKV műszaki szakemberei jelenleg is dolgoznak – írta a két társaság. A TÜV teljes vizsgálati anyagát október 26-án tárgyalja a BKV igazgatósága, az intézkedési terv első tapasztalataival együtt.
Jelezték azt is, hogy idén – a szűkös pénzügyi mozgástér ellenére – több mint 500 millió forintot fordítanak a 3-as metró infrastrukturális állapotának javítására. Hatszáz méter hosszan vágánycserét végeztek a legkritikusabb szakaszokon, jövőre pedig további 35 kilométeren kell cserélni a síneket.
A tájékoztatás szerint a BKV fokozta a tűzvédelmet az érintett vonalon: tavaly fejlesztéseket végeztek a szerelvényeken, automatikus tűzérzékelő, jelző- és oltórendszert építettek ki, továbbá nagyobb teljesítményű oltóhálózatot alakítottak ki az állomásokon.
A közlemény arra is kitért, hogy a főváros vezetése 2010-ig semmilyen érdemi előkészületet nem tett a 3-as metró felújítása érdekében; a Fővárosi Közgyűlés tavaly januárban döntött csak az előkészületek megkezdéséről. Megjegyezték, hogy az elmaradt beruházások óriási nagyságrendűek, az átfogó rekonstrukciót legkésőbb 2003-2006 körül meg kellett volna kezdeni.
A hétfőn az Index birtokába került TÜV-dokumentum kiemeli, hogy a kocsikban vizsgált 34-féle alkatrészből 11 katasztrofális minősítést kapott. Az ide sorolt akkumulátorok, kapcsolók, diódák hibája több áldozatot követelő, halálos kimenetelű, és több sérüléssel, illetve a környezetre nézve nagyfokú károkozással jár a cég besorolása szerint.
A TÜV 16 esetben azonnali alkatrészjavítást vagy cserét javasolt a leadott dokumentumokban, ezek költsége százmilliós nagyságrendű. A cég felhívta a figyelmet arra is, hogy egy tűz több, kedvezőtlen körülménnyel együtt tömegkatasztrófához vezethet, ha a szerelvény az alagútban ragad két állomás között. A katasztrófák elkerülése érdekében a TÜV havariaterv készítését javasolta – írta a hírportál.