Összesen 280,5 millió forintért reklámozta a kormány Orbán Viktor legújabb konzultációját – derül ki a Vastagbőr blog által közzétett dokumentumból. A nemzeti levélváltásban a miniszterelnök elsősorban a munkahelyteremtéssel összefüggő kérdésekben kérte ki az emberek véleményét. A kérdéssorra augusztus 20-ig lehetett válaszolni.
A Magyar Posta összesen 8,2 millió konzultációs dokumentumot postázott, melyet a választópolgárok közül 698 780-an küldtek vissza kitöltve, ez 8 és fél százalék.
A nemzeti konzultáció közvetett költségvetése – a levelek legyártása, borítékolása, kézbesítése, a válaszok feldolgozása – körülbelül 850 millió forint volt a Miniszterelnökség tájékoztatása szerint. Ez nem tartalmazza a konzultáció népszerűsítése fordított összeget.
A Vastagbőr bloggere a Ki mit tud közérdekű adatigénylő rendszeren keresztül közérdekű adatigénylést nyújtott be a Miniszterelnökség részére, hogy megtudja, mennyibe volt a reklámköltség. Mivel a Miniszterelnökség többször válaszra sem méltatta a Vastagbőrt, az Átlátszó.hu segítségével perre vitték a dolgok. A tárgyalás előtt azonban váratlanul mégis megérkeztek az adatok.
A blog által közzétett dokumentumból kiderül, a konzultáció reklámköltségei összesen 280,5 millióba kerültek. Az online sajtóban 28,3 millió forintért hirdettek: metropol.hu-n, az nlc.hu-n, a megyei site-okon, az Indexen, a Velveten és az inforadio.hu-n. A 28 milliónak közel a felét a velvet.hu-n költötték el. Televízióban 48,7 millió forintot költöttek el a reklámspot sugárzására: RTL (14,2 millió), TV2 (15 millió), M1 (7,4 millió), Echo TV (1,8 millió), ATV (2,5 millió), HírTV (7,6 millió). Az Echo TV-n összesen 115-ször adták le a reklámot. Rádióban 54,3 millió forint értékben hirdettek: a Class FM, Music FM, Kossuth, Inforádió és Juventus mellett még 16 megyei rádióban sugározták a hirdetéseket. A Class FM-en 18 millió forintot költöttek el. A legnagyobb tortaszelet a közterületre jutott: 81,7 millió forint, ebből 500 darab óriásplakát 40 millió forintért, 300 darab citylight poszter 13 millió forintért készült. Épülethálókra 9 milliót, járműreklámra pedig 19 millió forintot költöttek. Ehhez jönnek még a kreatívok és a gyártásuk 35 millióért.
A reklámkampányt az Inter Media Group cég végezte. Az IMG-vel tavasszal szerződött a Miniszterelnökség, hogy a 800 milliós keretösszeg erejéig végezzen médiakampányokat, médiavásárlásokat, online kommunikációs feladatokat. Ez a 280 millió forint ebben a keretösszegben nincs benne.
A költségeket összeadva kiderült, hogy a Havasi Bertalan által sikeresnek ítélt nemzeti konzultáció összesen 1,256 milliárd forintjába került az adófizetőknek.