Belföld
rendszám (rendszám)

Milliárdos üzlet a rendszámbiznisz

Mennyibe kerül? Kinek éri meg? Lesz-e előnye? Mi a baj a régi rendszámokkal? Kérdőjelek a területalapú szabályozás körül.

Már bevezetése előtt is sok a kérdőjel a minap belengetett területalapú rendszámok bevezetése körül. Bár az illetékes hatóságnál érdeklődésünkre azt mondták, a szabályozás egyelőre „kidolgozás alatt áll”, talán már most érdemes feltenni a legfontosabb kérdéseket.

Mennyibe fáj?

A jelenlegi árak szerint egy általános rendszámcserénél a forgalmi díj 6000, a tábladíj 8500, a műszaki címke 585, a környezetvédelmi címke pedig nagyjából 1500 forintba kerül. Tehát egy autós egy cseréért összesen 16 500 forintot fizet. Ez a szabályozás 2004 óta él. Hogy ugyanezt fogják-e alkalmazni az új rendszerben, nem tudni.

Magyarországon nagyjából 3 millió autó van, ha ezek rendszámait mind le kellene cserélni, akkor az durván 50 milliárd forintos bevételt jelentene. Ezen osztozna az állam, valamint a táblakészítő és –forgalmazó cég.

Mindenki gyanús lesz?

A pénzbeli aggályokon túl egy olyan rendszer bevezetése, amelyben a rendszámok alapján be lehet azonosítani, hogy a kocsi tulajdonosa melyik megyében (járásban, városban) lakik, egyéb kérdéseket is felvet.

Szörényi András, a vezess.hu újságírója szerint például elgondolkodtató, hogy a területalapú rendszám bevezetésével mindenki gyanús lesz-e, aki idegen? Mi van továbbá a használt autókkal: aki a fővárosban egy fővárosi vevőnek adja el az autóját, az jól jár, mert nem kell új rendszám rá a területalapú rendszerben, de ha Debrecenről Pécsre kelt el a tulaj kocsija, akkor vehet rá újat?

A kérdések mellett a rendszer ellen érv, hogy az új szabályozás semmilyen többletszolgáltatást nem biztosít, maximumelőnye az, hogy a járművek beazonosíthatóságával megkönnyíti a rendőrség munkáját.

Hátránya azonban van. Bevezetésével elveszne a mai rendszámoknak az az előnye, hogy megállapítható belőlük a jármű forgalomba helyezésének ideje, tehát az,  ha a regisztráció jelentősen eltér az autó korától, a kocsit gyaníthatóan külföldről hozták be. Ez eddig fontos információ volt a használt autók között válogatva.

A szakújságíró szerint nem érv, hogy a környező országokban területalapúak a rendszámtáblák, mert az ellenkezőjére is van több európai példa, a mai magyar rendszeren kívül többek között Svédországé.

Elfogynának-e valaha a régi rendszámok?
Ha a szaktárca megtartaná őket, akkor is még évtizedekbe kerülne, hogy kipörögjenek. A mikorra pontos határidőt nem lehet mondani, ugyanis ez a szám az autóeladásoktól függ: minél több az új kocsi, annál több új rendszám kell. 2009-ig nagyjából 200-240 ezer új rendszám kelt el, mára ez a szám 45-60 ezer/évre esett vissza. A négy év alatt kifutó L-betűvel kezdődő táblák például épp tavaly év végén fogytak el. Azóta az M-esek mennek, de – az autópiac nem túl rózsás helyzetéből kifolyólag – elég lassan.

 

Milliárdos biznisz

Egy korábbi HVG-cikk szerint hat év alatt több mint 3 milliárd forint tiszta hasznot hoztak egy vállalkozásnak az állami megrendelésre készülő rendszámtáblák. A Plaket Fémtáblakészítő és Forgalmazó Kft. jelenleg is az egyetlen Magyarországon, aki ezzel foglalkozik. A rendszámtábla jó biznisznek tűnik, hisz a 62,2 millió forintos törzstőkéjű cégnél például a 2008-as év eredményéből 559,8 millió forinton osztozhattak a tulajdonosok.

Azt egyelőre nem tudni, hogy a területalapú táblákat – ha egyáltalán bevezetik – ki fogja gyártani, az viszont bizonyos, hogy a Plaket megnyert egy tendert ezzel kapcsolatban 2010-ben, öt évre. Egyedüli ajánlattevőként.

Ajánlott videó mutasd mind

Ha elkészül a koronavírus-vakcina, csak akkor jön majd a neheze

Néhány hónap múlva forgalomba kerülhetnek az első koronavírus-vakcinák, de azokat el is kell juttatni az emberekhez. A feladat összetett, és egyelőre az is kérdés, mennyit tudnak majd rövid idő alatt gyártani az oltóanyagból. Meg persze az is, hogy kinek jut belőle.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.