Belföld

Telefonadó után, levegőadó előtt: soron a vízisportok

balaton (balaton)
balaton (balaton)

Meglepetésként érte a vízisportok kedvelőit az a néhány napja megjelent rendelet, amely majdnem nyolcszorosára emelte a vízisportokhoz kapcsolódó vizsga és eljárási díjakat.

A teljesség igénye nélkül: a teszt vizsga rész díja az eddigi 564 Ft-ról, 7.000 Ft-ra, a gyakorlati vizsga 3.344 Ft-ról 18.000 Ft-ra emelkedett. Ha valaki kedvtelési célú motoros- és vitorláshajón vizsgázott, eddig 10.072 Ft-ot, június 24 után pedig 78.000 Ft-ot fog fizetni!

Drágul emellett a hajó átíratás költsége is: eddig 16.772 Ft-ba került, ezután 31.000 Ft-ot kell fizetni ugyanezért. Kicsit többel emelkedett a maximum 9 méteres hosszúságú hajók szemléje, időszakos műszaki vizsgája, 16.981 Ft helyett ezután 46.000 Ft-ba fog kerülni.

A díjemelés szemmel láthatóan jelentősen meghaladja a hatóság költségeinek emelkedését. Összehasonlításként egy személyautó műszaki vizsgadíja jelenleg 16.290 Ft, és most fog emelkedni 22.000 Ft-ra az autós társadalom bánatára. Az autós B kategóriás jogosítvány vizsgadíja 15.600 Ft, a korlátlan motorosé 20.300 Ft. A szolgáltatás színvonalának emelkedéséről – például gyorsabb, egyszerűbb ügyintézés -, pláne a díjak növekedésével egyező arányú növekedéséről ezúttal sincs információnk.

Kétségtelen tény, hogy például a javító tesztvizsga nyilvánvalóan elavult 564 Ft-os korrekciója várható volt. Az áremelés időpontja és főleg mértéke azonban váratlanul érte a sportolni vágyókat és a képzőket is. Egy, márciusban rendezett szakmai tanácskozáson az az információ hangzott el egy illetékestől, hogy bár napirenden van a díjak ”rendezése” egyelőre csak dolgoznak rajta. Ehhez képest más ügyekkel ellentétben a minisztérium rekord gyorsasággal döntött.

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy ezután majdnem annyiba fog kerülni csak a vizsga díja a vitorlás és motoros kishajóra, amennyibe eddig a teljes képzés került. A drágulás a sportolni vágyókat, köztük is a fiatalokat, az utánpótlást érinti leginkább – mondta kérdésünkre Kipper György vitorlásoktató – hiszen a tízlábas hajókon söröző “hajósoknak” vélhetően az emelt összegek kifizetése sem lesz probléma.

A kishajós-vitorlás iskolák egyébként is nehéz helyzetben vannak, mert a képzések közelmúltban kötelezővé tett akkreditálása többszázezer forintos költséggel és jelentős bürokráciával járt. A vizsgadíjak emelkedése miatt a jelentkezők számának drasztikus visszaesésre számítanak.

Aki a 65000 Ft-os vizsgadíj emelést szeretné megtakarítani annak csak az az esélye maradt, hogy még a rendelet hatálybalépése előtt elvégez egy tanfolyamot – teszi hozzá az ismert oktató – aki szerdán indít egy motoros- és vitorlásképzést. Az erre jelentkezőknek még az emelés előtti díjakat kell megfizetni, és eredményes vizsga esetén Európa folyóira, tavaira, belvizeire érvényes képesítést kapnak, mellyel akár 20 m hosszú ( max 12 fő befogadóképességű ) kishajót is vezethetnek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik