A pedagógusnapi kitüntetések átadási ünnepségét megelőző köszöntőjében az emberminiszter nem tért ki arra a baljós mondatra, ami a gazdasági tárcát felügyelő kollégája által jegyzett Széll Kálmán Terv 2.0–ban olvasható. Biztosra veszi, hogy az eredeti tervek szerint, 2013. szeptember 1-jével bevezetik az életpályamodellt. Balog Zoltán beszédében továbbá megjelent az örök pedagógusnapi toposz, a tanár, mint lámpás és útjelző is.
Az emberi erőforrások minisztere kijelentette, „a pedagógusok helyzetének javítása már nemcsak egységes kormányzati szándék, hanem elsöprő többséggel elfogadott törvény is. Az új pedagógusbérezési rendszer a jelenleginél lényegesen jobb anyagi körülményeket vetít előre a pedagógusok számára”.
A szaktárca vezetője –ellentmondva annak az államtitkára által többször hangsúlyozott véleménynek, miszerint csődben van a hazai közoktatás – kijelentette, hogy a magyar nevelési-oktatási rendszer az elmúlt évtizedek folyamatos megpróbáltatásai, nehézségei ellenére még mindig versenyképes, köszönhetően a magyar pedagógia kiváló hagyományainak és a pedagógusok hivatástudatának. A miniszter ugyanakkor azt is hozzátette, hogy a pedagógusok erőn felüli teljesítménye ellenére a magyar oktatásügy ezer sebből vérzik, és a sok probléma közül kiemelkedik a pedagógusok anyagi és társadalmi megbecsültségének a hiánya, amely “sürgős megoldásért kiált”.
Balog Zoltán az új köznevelési törvényre és a pedagógus-életpályamodell 2013. szeptemberi életbe lépésére kitérve azt mondta, az már nemcsak kormányzati szándék, hanem törvényben rögzített kötelesség is.
A miniszter szólt arról is, ahhoz, hogy a pedagógusok a társadalom megbecsülését megszerezzék, elsősorban hivatástudatra és önbecsülésre van szükség, amit jogszabályok nem adhatnak, mint ahogy megbecsülést, tiszteletet sem írhatnak elő. Lehetőséget teremthetnek azonban arra, hogy a pedagógus nagyobb figyelmet fordíthasson önmagára, hivatására és egész pedagógusi mivoltára, s ezáltal valóban az legyen, amire hivatása van, “lámpás, útjelző és példa”.
Balog Zoltán hozzátette, hogy az új köznevelési törvény egy “tervrajz”, amely elkészült, és ennek megfelelően elkezdődött az építkezés. Jelezte: a végrehajtási rendeletek kidolgozása jó ütemben halad.
Az ünnepségen a tárca vezetője és Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár a pedagógusi és kollégiumi nevelő munka elismeréseként Eötvös József-, Tessedik Sámuel- és Teleki Blanka-díjakat adott át.