Belföld

Balesetveszélyes a 3-as metró

Kétségbeesett hangvételű levelet írt a 3-as metró egyik karbantartója a Budapesti Metróért Egyesületnek. Az írás szerint az alagútban egyre több a szivárgás, a vágányok sok helyen életveszélyesek. A szakember úgy véli, a népligetihez hasonló baleset bármelyik állomáson bármikor előfordulhat. A főpolgármester vizsgálatot rendelt el.

A hármas metró teljes pályaszakaszának felülvizsgálatát rendelte el Tarlós István. A Főpolgármesteri Hivatal szombati közleménye szerint a vonalon közlekedő szerelvények felújításáról a főpolgármester már 2011-ben rendelkezett, és az jórészt meg is történt. A városvezető a pályaszakasz felülvizsgálata mellett elrendelte a felelősség kérdésének vizsgálatát is a hármas metró “évtizedes általános elhanyagolt állapotáért”. A hivatal ugyanakkor hangsúlyozza: az alagutakban csak műszakilag engedélyezett szerelvények közlekedhetnek.

A BKV és a BKK álláspontja szerint a vonal nem életveszélyes, az üzemeltetés biztonságos. Megjegyzik ugyanakkor, hogy a felújítás időszerűsége és szükségessége kétségtelen tény, annak további késedelme pedig hordozhat magában növekvő kockázatokat.

Hozzátették, hogy a 3-as metró állapota nem az elmúlt hónapokban, és nem is 1-2 év alatt romlott le, 2010-ig bezárólag pedig lényegében semmilyen előkészületet nem tett a főváros vezetése a 3-as metró szükséges felújítására, amely kapcsán a felelősség vizsgálata is elengedhetetlen.

Kopott sínek, omló homlokzat

Szombaton kora délután az Index hozta nyilvánosságra azt a drámai hangvételű levelet, amelyet egy karbantartó írt a Budapesti Metróért Egyesületnek. A levélben, amelyet az egyesület juttatott el a portálnak, egyebek között az áll, hogy a Népligetnél történt homlokzatomlás valójában csak a jéghegy csúcsa. A 3-as metró vonalán a legbiztonságosabb szakasz az Árpád híd-Újpest közötti rész, bár a sínkopás itt is probléma.

Az alagútban egyre több helyen van szivárgás, a vágányok életveszélyesek, és kétséges, hogy a 40km/órás korlátozás segítene. A karbantartó szerint a Népligetihez hasonló baleset bármelyik állomáson bármikor előfordulhat. Sok helyen az oldalfalakon található márványlapok is bármikor leeshetnek, mivel az elmúlt 20 évben szinte sehol nem volt komolyabb karbantartás és statikai vizsgálat.

A problémát már többször is jelezték a BKV-nak és a fővárosnak is, de csak ígéreteket kaptak eddig, miközben a felelősség a karbantartók vállát nyomja.

„A jelenlegi hibák kijavításához a mi munkánk és felkészültségünk már kevés. A metróvonalon a szerkezeti hibák már annyira kritikusak, hogy egy esetleges azonnali műszaki beavatkozásnak az egész vonalat érintenie kellene” – áll a levélben.

Balhésan telt az elmúlt hét

Az elmúlt egy hétben számos probléma adódott a 3-as metró vonalán. Múlt szombaton két darab, egyenként két négyzetméteres rész szakadt le a népligeti állomásnál a díszmennyezetből. Hérom nappal később 20 km/órára csökkentették a metrószerelvények sebességét a Népliget és a Nagyvárad tér között. A BKK közlése szerint a korlátozásra az egyik váltóberendezés meghibásodása miatt volt szükség. Másnapra a problémát orvosolták, így az érintett szakaszon azóta 40 km/órás sebességgel haladhatnak a szerelvények.

Pénteken aztán az egyik szerelvény vezetőfülkéjében izzottak elektromos kábelek, tűz nem keletkezett, ugyanakkor a műszaki hiba miatt egy ideig pótlóbuszok szállították az utasokat a Nagyvárad tér és a Deák Ferenc tér között.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik