Belföld

A MÁV átveszi a Győr és a gönyűi kikötő vasútvonalat

Az évekkel ezelőtt milliárdokból megépült, ám azóta kihasználatlan vasútvonalat a MÁV Zrt. március végéig üzemeltetésre átveszi.

A minisztérium hosszas huzavona után tavaly a MÁV-ot jelölte ki, hogy üzemeltesse a milliárdokból megépített, Győr és a gönyűi kikötő közötti vasúti szakaszt. Kényszerű és sürgető döntés volt ez, mivel – ahogy lapunk elsőként beszámolt róla – a kihasználatlan pályaszakasz kapcsán reális veszély lehet a több milliárd forintnyi uniós támogatás visszafizetése.

A vasúttársaság azonban az üzemeltetést – első körben – visszautasította. Vagyonkezelési kérdéseket feszegettek: a vasútvonal egy része ugyanis olyan ingatlanokon épült meg, amelyek más szervezetek (a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ és a Magyar Államvasutak Zrt.) vagyonkezelői jogában állnak.

A Kisalföld a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóságától azt kérdezte, átvette-e már a vasúttársaság a pályaszakaszt. „Az említett vasútvonalnak a MÁV Zrt. vagyonkezelésébe vétele folyamatban van, a tervek szerint március 31-ig kell lezárni” – kaptuk a választ. Megerősítették lapunk azon információját is, miszerint a pályaszakaszt a MÁV a kikötőig vette át, annak belső területén már nem. Ennek okait azonban nem fejtették ki.

Információink szerint a háttérben elsősorban anyagi megfontolás állhat: az ottani rendező pályaudvartól befelé, néhány száz méteren a vasúttársaság többlettarifát kérhet (már ha velük szerződnek, hisz például az Audi belső vasúti rendszerét sem a MÁV üzemelteti).

A kikötői iparterületet akkor lehet könnyebben bérbe adni, ha a szállításra is jó kondíciókat kínálnak. Ha a megyeszékhelytől a kikötőig tartó néhány kilométeres szakaszt a működtetéssel tarifavégponttá minősítik át, olcsóbb lesz a szállítás, ha azonban az utolsó pár száz méteren üzleti alapon szállíttatnának, az növelheti a betelepülők költségeit.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik